100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو
هنگامیکه میخواهید از یک سایت بک لینک تهیه کنید، یکی از اقدامات مهم بررسی اسپم اسکور سایت است. اسپم اسکور چیست؟ بهطور خلاصه امتیازی که ابزارها به سایت شما میدهند که نشانگر درجه قابلاعتماد بودن سایت شما است، اسپم اسکور گفته میشود. با ما همراه باشید که تکنیکهای تشخیص اسپم بودن سایت را بررسی کنیم.
اسپم اسکور چیست و چه کاربردی دارد؟
به بیان سادهتر اسپم اسکور سیستمی است که توسط شرکت دادههای SEO و نرمافزار MOZ توسعه یافته است که تلاش میکند تا بفهمد که وبسایتها چقدر «هرزنامه» دارد و همچنین چقدر یک وبسایت قابلاعتماد است. سایتها در مقیاس 0 تا 17 درجه بندی میشوند که 0 بهترین (معتبرترین) و 17 بدترین (کمترین اعتماد) است. (در نسخههای جدید این امتیازات متفاوت است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.)
در عصر حاضر، این فقط موردی نیست که مدیران وبسایتها و صاحبان کسبوکار، مراقب امتیاز اسپم اسکور وبسایتهای خود باشند و آن را رها کنند. امروزه، دیجیتال مارکترها، وبلاگ نویسان، تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای آنلاین آگاه به رسانهها معمولاً درجه اسپم اسکور وبسایتهایی را که در فکر همکاری با آنها هستند، قبل از همکاری و خرید بک لینک، از طریق ابزارها و مشاهدات متخصصین کامل بررسی میکنند.
به هر حال بهعنوان یک کسبوکار، شما نمیخواهید از وبسایتهای اسپم به شما لینک داده شوند، از ترس اینکه ممکن است روی پورتفولیوی (نمونه کارها – Portfolio) بک لینک سایت شما تأثیر منفی بگذارند و همچنین در صورت جریمه شدن سایت شما توسط گوگل یا سایر موتورهای جستجو، بر روی دید ارگانیک تأثیر منفی بگذارند. قطعاً به بررسی اسپم اسکور سایت خود اهمیت میدهید. همچنین شما بهعنوان یک نویسنده نمیخواهید کارتان با چنین سایتهایی مرتبط باشد، زیرا میتواند در چشم همکاران آینده، شما را با شهرت بدی مواجه کند.
این نظریه مطرح شده، اما هرگز بهطور تجربی ثابت نشده است که داشتن بک لینک از وبسایتهایی با سطوح بالای Spam Score بر روی رتبهبندی جستجوی ارگانیک سایت شما میتواند تأثیر منفی بگذارد یا خیر. هر چه سایتهای مشکوک بیشتری در فهرست بک لینک خود داشته باشید، احتمال اینکه سایت شما برای اعمال لینک سازی بیکیفیت و اسپم، جریمه گوگل دریافت کند نیز بیشتر میشود.
مانند بسیاری از موارد دیگر در دنیای سئو سایت، امتیاز اسپم اسکور دقیقاً یک علم کامل نیست، اما نشانگر بسیار خوبی از میزان قابلاعتماد بودن یک وبسایت بهطور کلی است. امتیازها برای آسان شدن بررسی اسپم اسکور سایت ساخته شدهاند. سایتهایی که بین 1 الی 30 امتیاز دارند با رنگ سبز (خطر کم)، آنهایی که بین 31 الی 60 امتیاز دارند نارنجی (خطر متوسط) هستند، در حالی که آنهایی که امتیاز 61 و بالاتر دارند با رنگ قرمز مشخصشدهاند.
البته، همه وبسایتهایی که بهعنوان نارنجی یا حتی قرمز علامتگذاری شدهاند، در واقع سایتهای بد یا اسپم نیستند، بلکه صرفاً قربانی تأسفبار شرایط هستند. با این وجود، با چنین وبسایتهایی باید با شک اولیه برخورد کرد و با این وجود به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. ما بعداً بهطور مفصل بحث خواهیم کرد که دقیقاً چه چیزی باعث افزایش درجه اسپم اسکور میشود و چگونه میتوانید آن را مدیریت کنید.
نحوه تشخیص اسپم بودن سایت
یافتن سطح امتیاز اسپم اسکور یک وبسایت کار دشواری نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL وبسایت خود را در ابزار تشخیص اسپم MOZ Pro وارد کنید. بلافاصله یک گزارش کوچک به شما نشان می دهد. این گزارش معیارهای دیگر از جمله اعتبار دامنه/صفحه و بک لینکها را بهصورت خلاصه شرح میدهد.
تصویر زیر بررسی اسپم اسکور سایت نیوسئو با ابزار ماز را نشان می دهد:
همانطور که اشاره شد، ابزار MOZ عددی مابین 0 الی 17 بهعنوان امتیاز به سایت شما اختصاص میداد. در نسخههای جدید پس از بررسی اسپم اسکور سایت، امتیازات را بهصورت درصدی برای سایت شما در نظر میگیرد. در سمت چپ ابزار، راهنمایی کرده که هر عدد نشانگر چه وضعیتی است. اگر شما عدد 1 الی 30 را دریافت کردهاید یعنی کار شما تا به الان عالی بوده.
همچنین تمامی لینکهایی که به سایت شما اشارهکردهاند را لیست کرده است و میتوانید مشاهده کنید که کدام لینکها بیکیفیت هستند که آنها را Disavow کنید. (بهصورت پیشفرض فقط 50 لینک را نشان میدهد، برای نمایش بیشتر باید اکانت MOZ PRO را تهیه کنید.)
نکته مهم: ابزار MOZ Pro یک ابزار پولی است و فقط برخی از بخشهای آن رایگان یا در زمان محدود رایگان است. این ابزار تحریم است و باید حتماً با فیلترشکن وارد شوید. بسیار روی آیپیها حساس است و سریع شما را Block میکند. اشتراک این ابزار را میتوانید از ارائه دهندگان اشتراک حسابهای PRO ابزارها تهیه کنید.
علاوه بر دریافت درجه اسپم اسکور برای صفحه اصلی وبسایت خود، میتوانید امتیازات فردی هر صفحه از سایت خود را نیز دریافت کنید. اغلب اوقات تا جایی که به اسپم اسکور مربوط میشود، ممکن است صفحهای که عمیقتر در چهارچوب سایت شما قرار داردT مشکلساز باشد.
اگر دادههای اسپم اسکور برای سایت من وجود نداشت به چه معناست؟
از آنجایی که خزنده MOZ موفق به خزیدن همه سایتها در اینترنت نشده است، این احتمال وجود دارد که وبسایت شما توسط MOZ ایندکس نشده باشد و در نتیجه درجه اسپم اسکور به آن اختصاص داده نشود. در چنین مواردی، ابزار تشخیص اسپم بودن سایت نتیجهای مانند زیر را برمیگرداند:
بهطور کلی، این فقط در مورد وبسایتهای نسبتاً جدید یا نسبتاً مبهم اتفاق میافتد. یکی از راههای اطمینان از اینکه خزنده MOZ وبسایت شما را کشف و ایندکس میکند، به دست آوردن بک لینک از وبسایتهایی است که قبلاً در فهرست MOZ هستند. این اساساً یک میانبر برای سایت شما در اختیار خزنده MOZ قرار میدهد. البته، دریافت لینک از وبسایتهای راهاندازی شده همیشه کار آسانی نیست و معمولاً نیازمند تلاش متمرکز برای ایجاد لینک است.
برای دریافت امتیاز اسپم اسکور زیاد عجله نکنید! تا به الان متوجه شدید که اسپم اسکور چیست و تشخیص اسپم بودن سایت چگونه انجام میشود. حال در ادامه به این میپردازیم که پس از بررسی اسپم اسکور سایت خودمان باید چه اقداماتی انجام دهیم که سایت باکیفیتی داشته باشیم. میتوانید تا ایندکس شدن سایت شما توسط خزندههای MOZ اقداماتی برای پیشگیری از اسپم شدن سایت انجام دهید.
چگونه امتیاز اسپم اسکور را کاهش دهیم؟
هنگامیکه توسط ابزارهای تشخیص اسپم بودن سایت به شما درجه اسپم اسکور داده شد، میتوانید روی خود امتیاز کلیک کنید. این شما را به صفحه جدیدی میبرد که بهطور خلاصه معیارهای مختلف درجه اسپم اسکور را نشان میدهد.
معیارهایی که URL آزمایششده شما با آنها مغایرت داشته است با یکرنگ تیرهتر برجسته میشوند، در حالی که مواردی به URL موردنظر مربوط نمیشوند تا حدودی شفاف و کمرنگتر به نظر میرسند.
اساساً، کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید کدامیک از صفحات مشخصشده نگرانی قانونی دارند و بر این اساس در جهت اصلاح بک لینک وبسایت خود تلاش کنید. رفع برخی از این موارد آسانتر از دیگر موارد است. شما بهاحتمال زیاد کنترل زیادی روی مواردی مانند کپی بودن صفحه و بیکیفیت بودن صفحه خواهید داشت و میتوانید صفحه مشخصشده را با نوشتن محتوای منحصر به فرد، توصیفی و جذاب اصلاح کنید.
با این حال، تنظیم مجدد نسبت لینکهای فالو و لینک نوفالو در فهرست بک لینک وبسایت شما، ممکن است به یک کار بزرگ تبدیل شود که بسته بهاندازه تعداد بک لینک و سطح تخصص شما ممکن است چندین ماه طول بکشد.
تا آنجا که به امتیاز اسپم اسکور مربوط میشود، قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین باید بهترین شیوههای آنلاین را بهعنوان بخشی از فعالیتهای تجاری روزانه خود در نظر داشته باشید. البته، گفتن آن برای ما آسان است، اما آن وبسایتها و کسبوکارهایی که بهسادگی قادر به شروع دوباره از صفر نیستند، چه کار میتوانند انجام دهند؟
متأسفانه هیچ راه آسانی در مورد کاهش درجه اسپم اسکور وبسایتهایی که دارای صفحات مشخصشده بهعنوان صفحات اسپم هستند وجود ندارد، زیرا بدون شک هر سایتی مشکلات و چالشهای منحصر به فرد خود را خواهد داشت.
بهطورمعمول، برای پایین آوردن امتیاز سایت به سطوح قابل قبول، برنامهریزی و کار سخت زیادی لازم است که انجام دهید. این همیشه در محدوده تخصص اکثر صاحبان وبسایتها و مشاغل نیست، بنابراین بهترین توصیه در چنین مواردی این است که استراتژی سئو و یک حسابرسی فنی کامل SEO را از نیوسئو سفارش دهید.
چه چیزی باعث کسب امتیاز اسپم میشود؟
در زیر فهرستی جامع از 17 معیار اسپم اسکور شناخته شده و همچنین مروری بر معنای آنها و چند نکته کلی در مورد چگونگی کاهش امتیاز کلی اسپم اسکور یک وبسایت ارائه شده است. از این فهرست میتوان بهعنوان یک چکلیست استفاده کرد و پس از بررسی اسپم اسکور سایت برای بهبود سایت خود اقدام کنید:
- امتیاز MOZ Trust یا MOZ Rank پایین
- سایت بزرگ با چند لینک
- تنوع کم لینک سایت
- نسبت لینکهای فالو و نوفالو
- نسبت دامنههای فالو و نوفالو
- نسبت کمی از لینکهایی با انکرتکست برند
- محتوای بیکیفیت
- نسبت متن به کد
- تعداد زیادی لینک خارجی
- انکرتکست های بسیار بزرگ (انکرتکست پاراگرافی)
- تعداد کم لینکهای داخلی
- لینکهای خارجی در ساید بار و فوتر و هدر
- بدون اطلاعات تماس (صفحه تماس با ما)
- تعداد کم صفحات یافت شده
- TLD مرتبط با دامنههای اسپم
- طول دامنه
- نام دامنه شامل اعداد
در ادامه هر کدام را جز به جز بررسی می کنیم:
1- امتیاز MOZ Trust یا MOZ Rank پایین
به زبان ساده، این بدان معنی است که یک سایت دارای یک فهرست بک لینک مبهم است که فاقد لینکهای ارجاع دهنده از منابعی که قابلاعتماد، معتبر یا مرتبط با جایگاه سایت در نظر گرفته شده است.
این به نوبه خود باعث میشود خود سایت شما غیرقابلاعتماد به نظر برسد. وبسایتهای معتبر معمولاً (از طریق بک لینکها) توسط سایر منابع قابلاعتماد لینک داده میشوند، بنابراین سایتهایی بدون آنها (بدون بک لینکهای معتبر) کمتر قابلاعتماد تلقی میشوند.
به دست آوردن لینک از وب سایتهای مرتبط و معتبر میتواند این مشکل را برطرف کند. گفتن این کار آسانتر از انجام آن است، زیرا دستیابی به چنین لینکهایی به شیوهای طبیعی و پایدار میتواند دشوار باشد و به یک استراتژی قوی نیاز دارد.
این مقاله ادامه دارد…
- 7 باور غلط لینک سازی برای سایت
- تخصصی ترین تکنیک های سئو در سال 2022
- رهبران قرن آینده چه کسانی هستند
- گوگل آلرت چیست – Google Alerts
- آموزش تبلیغات در اینستاگرام
- راهنمای جامع بک لینک – قسمت دوم
- نکته ای ناب و فوق العاده در بازاریابی تلفنی
- خراب کنید و دوباره بهترین را بسازید