100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو
10 سال از زمانی که الگوریتم پنگوئن گوگل معرفی شد، میگذرد. این الگوریتم تعدادی بهروزرسانی داشته و به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شده است. در بیشتر موارد، گوگل ادعا میکند که بسیاری از لینکهای بیکیفیت آنلاین را نادیده میگیرد؛ اما همچنان مراقب الگوهای غیرطبیعی مانند PBN، تبادل لینک و لینکهای خروجی غیرطبیعی است. حال بهتر است بررسی کنیم الگوریتم پنگوئن در سئو چه تأثیراتی دارد.
الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟
در سال 2012، گوگل بهطور رسمی «بهروزرسانی الگوریتم Web Spam» را راه اندازی کرد که بهصورت خاص لینکهای اسپم و لینکهای غیرطبیعی ساخته شده را مورد هدف قرار میدهد.
الگوریتم Web Spam بعدها از طریق توئیت مت کاتز (Matt Cutts) که در آن زمان رئیس گروه Web Spam گوگل بود، بهعنوان بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن رسماً شناخته شد. گوگل رسماً الگوریتم Web Spam را پنگوئن نامگذاری کرد. هیچ دلیل رسمی در مورد اینکه این اسم از کجا آمده است، وجود ندارد.
قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم لینکها نقش مهمی در رتبهبندی صفحات هنگام خزیدن (Crawl)، ایندکس (Index) و تجزیه و تحلیل (Analyzed) توسط گوگل داشته است. لذا قبل از الگوریتم پنگوئن در سئو مهم نبوده که از کجا، چطور و چقدر لینک دریافت میکنید. این امر باعث میشد در هنگام رتبهبندی جستجو، صفحات بیکیفیت در جایگاه برتری نسبت به آنچه باید باشند، ظاهر شوند.
چرا الگوریتم پنگوئن مورد نیاز بود؟
جنگ و تلاش گوگل برای کیفیت پایین نتایج، با الگوریتم پاندا آغاز شد و الگوریتم پنگوئن یک دستیار خوب برای مبارزه با این جنگ بود. این الگوریتم یک پاسخ و اقدام مهم برای فرایند تغییر دادن نتایج گوگل از طریق ساخت لینک کلاه سیاه بود.
مت کاتز در کنفرانس SMX سال 2012 میگوید:
ما به آن چیزی نگاه میکنیم که برای مقابله با محتوای کم کیفیت طراحی شده است. این امر توسط الگوریتم پاندا شروع شد، اما متوجه شدیم که همچنان مقدار زیادی Spam (هرزنامه) وجود دارد که الگوریتم پنگوئن برای مقابله با آن طراحی شد.
هدف این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی تکنیکهای ساخت لینک Spam و لینک های سیاه و سفید بود. پنگوئن با درک و پردازش لینکهای خروجی که از سایتهای دیگر به عنوان بک لینک دریافت میشد، سعی کرد که این اطمینان را پیدا کند که لینکهای طبیعی، معتبر و مرتبط که به آنها اشاره کردهاند، به سایت مقصد پاداش میدهند. در واقع تشخیص میداد که واقعا سایتها دوست دارند به سایت مقصد پاداش بدهند یا این لینکها توسط سایت مبدا ساخته شده و خریدنی نبوده است.
الگوریتم پنگوئن در سئو فقط با لینکهای خارجی سر و کار دارد؛ به لینکهایی که به سایت ما داده شده، نگاه میکند و کاری با لینک های خروجی سایت ندارد.
تأثیرات اولیه الگوریتم پنگوئن
طبق آمارهای گوگل، زمانی که الگوریتم پنگوئن اولین بار در آوریل سال 2012 راه اندازی شد، بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد. الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0، چهارمین بهروزرسانی (با راه اندازی اولیه) خود را در ماه مه 2013 منتشر کرد و تقریباً 2.3 درصد از تمام درخواستها را تحت تأثیر قرار داد.
گفته میشود در هنگام راه اندازی، دو اقدام کلاه سیاه را مورد هدف قرار داده است، البته همراه با اینها طرحهای مختلف لینکسازی و بهینهسازی بیش از حد عبارات کلیدی را مورد هدف قرار داده است. طرحهای مختلف لینکسازی، یک اصطلاح است برای روشهای ساخت لینک غیرطبیعی، دریافت لینکهای کلاه سیاه (بک لینکهای بیکیفیت و بی ارزش)، تبادل لینک، خرید بک لینک و سایر روش های دریافت لینکهای غیرطبیعی که گوگل فهرستی از آنها را تهیه کرده است.
راه اندازی اولیه الگوریتم پنگوئن گوگل با هدف تشخیص محتواهایی که بیش از حد از عبارات کلیدی استفاده میکردند بوده است. همچنین پنگوئن آن زمان با الگوریتم پاندا که بیشتر بهعنوان الگوریتم کیفیت محتوا و سایت در نظر گرفته میشد، مرتبط شد.
بهروزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل
از زمانی که الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 راه اندازی شد، تعدادی بهروزرسانی داشته است. به همین دلیل انتظار می رود که تعدادی ترفند دیگر بهعنوان بهروزرسانی الگوریتم ناشناخته در تاریخ ثبت شده باشد.
الگوریتم پنگوئن نسخه 1.1: 26 مارس 2012
در این بهروزرسانی، تغییری در الگوریتمها رخ نداده است؛ بلکه تغییرات مربوط به بهروزرسانی داده های درون الگوریتم است. وبسایتهایی که جریمه شدند، شروع به پاکسازی طرح های مختلف لینک سازی کردند و لینکهای غیرطبیعی خود را از بین بردند. با این حال سایتها رو به بهبود بودند. سایتهایی که در ابتدای راه اندازی شناسایی نشدند، در این بهروزرسانی شناسایی شده و جریمه برای آنها در نظر گرفته شد.
الگوریتم پنگوئن نسخه 1.2: 5 اکتبر 2012
بهروزرسانی مربوط به اطلاعات دیگری بود، این بهروزرسانی بر عبارتهای جستجو زبان انگلیسی و بینالمللی تأثیر گذاشت.
الگوریتم پنگوئن نسخه 2.0: 22 مه 2013
این نسخه از نظر فنی پیشرفته تر از نسخههای قبل بود و نحوه تأثیر الگوریتم پنگوئن را بر نتایج جستجو تغییر داد. پنگوئن نسخه 2.0 حدود 2.3 درصد از جستجوهای انگلیسی و سایر زبانها را به تناسب تحت تأثیر قرار داد.
الگوریتم پنگوئن نسخه 2.1: 4 اکتبر 2013
تنها بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن که در همان سال انجام شد و 1% از جستجوها را تحت تأثیر قرار داد؛ در حالی که هیچ توضیح رسمی از سمت گوگل وجود نداشت. داده ها نشان میدهند که بهروزرسانی الگوریتم به نسخه 2.1، در عمیق تر نگاه کردن به وبسایتها و افزایش دقت خزندهها بوده و پیشرفت خوبی داشته است. همچنین تجزیه و تحلیل بیشتری در مورد اینکه طرح های لینک سازی و لینکهای اسپم وجود دارد یا خیر، انجام داده است.
الگوریتم پنگوئن نسخه 3.0: 17 اکتبر 2014
در حالی که این بهروزرسانی بزرگ نامیده میشد، در واقع یک بهروزرسانی دیگر از داده ها بود. افرادی که تحت تأثیر بهروزرسانی های قبلی بودند، به آنها اجازه بازیابی و جبران را میداد، در حالی که بسیاری از افراد به طرح های لینک سازی اسپم ادامه دادند و از تأثیرات قبلی فرار کردند، با این بروزرسانی، تأثیرات و تغییراتی را در سایت مشاهده کرده و متضرر شدند.
پیر فار (Pierre Far) کارمند گوگل، این موضوع را در پروفایل گوگل (Google+ Profile) خود تأیید کرد و گفت: انتشار این بهروزرسانی چند هفته طول میکشد و همچنین 1 درصد از جستجوهای انگلیسی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
الگوریتم پنگوئن نسخه 4.0: 23 سپتامبر 2016
تقریباً دو سال پس از بهروزرسانی نسخه 3.0، آخرین بهروزرسانی الگوریتم پنگوئن راه اندازی شد. بزرگترین تغییر این بود که الگوریتم پنگوئن، بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد.
هنگامیکه یک الگوریتم فراتر رفته و به بخشی از هسته تبدیل میشود، به این معنی نیست که عملکرد الگوریتم تغییر کرده است یا ممکن است به شدت تغییر کند، به این معنی است که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده نه خود الگوریتم. در واقع این موضوع بیان میکند تجزیه و تحلیل و پردازشهای گوگل قوی تر میشود و این الگوریتمها به کمک الگوریتمهای اصلی میروند تا دقت و درک گوگل بیشتر شود.
در حال حاضر هم زمان با هسته گوگل الگوریتم پنگوئن، وبسایتها و لینکها را در زمان واقعی ارزیابی میکند. این بدان معناست که شما میتوانید تأثیرات آنی لینک سازی خود را ببینید. پنگوئن نسخه جدید لینکها را جریمه نمیکرد بلکه آنها را بی ارزش میکرد.
همانطور که گفته شده است، اطلاعات رسمی و یا تجربه های شخصی در مورد جریمه های الگوریتمی مربوط به لینکها هنوز وجود دارد. اطلاعات منتشرشده توسط متخصصین سئو در سراسر دنیا و همچنین کاهش رتبهبندی از طریق فایل Disavow، پس از نسخه 4.0 الگوریتم پنگوئن این باور را تقویت کرده است.
این محتوا ادامه دارد…
- نکات طلایی نام گذاری عکس ها در سئو تصاویر
- چک لیست سئو 2021
- مقصر عملکرد ضعیف کارکنان یک شرکت کیست؟ مدیر یا کارمند؟!
- کاربردی ترین تکنیک استفاده از تگ کنونیکال
- کلمات کلیدی شبکه کامپیوتری
- پنج اشتباه رایج در کسب و کارهای کوچک
- 5 روش بهبود بانس ریت سایت
- آیا لینک ها اصلی ترین فاکتور رتبه بندی هستند