100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو
بررسی رتبه کلمات کلیدی در سئو سایت بسیار حائز اهمیت است. زیرا که سئو سایت بر پایه عبارات کلیدی بنا شده است. بررسی عبارات کلیدی در مهمترین اقدامات سئو سایت قرار میگیرد و با دقت بیشتری به این موضوع باید نگاه کرد. با توجه به اهمیت این موضوع ابزارهای بسیار زیادی برای تحلیل عبارات کلیدی ساختهشده است تا به کارشناسان سئو در راستای دریافت عبارات کلیدی مهم کمک کنند.
تحلیل عبارات کلیدی چیست؟
قبل از هر کاری باید اطلاعاتی در مورد حوزه فعالیت کاری سایت ها به دست آورد. بخشی از این اطلاعات عبارات کلیدی است. هنگامیکه کاربر به یک خدمت نیاز دارد عبارتی را جستجو میکند نیاز است که این عبارات را دریافت کرد. در بررسی رتبه عبارات کلیدی باید یک لیست از کلماتی که کاربران هدف جستجو میکنند را دریافت کرد و بر اساس این عبارات، صفحات را برای موتورهای جستجوگر بهینه کرد.
بهطور مثال هنگامیکه خرید موبایل سامسونگ را جستجو میکنید، باید برای شما خرید زعفران در نتایج جستجو نمایش داده شود؟ خیر. بنابراین کاربران بر اساس نیاز خود عبارات را جستجو میکنند و همانطور که گفته شد باید طبق جستجوهای کاربران عبارات مناسب را دریافت کرد.
قطعاً بدون کمک ابزارها نمیتوان در سریعترین زمان ممکن به عبارات کلیدی دستیافت. ابزارها، مدتزمان تحقیق کلمات کلیدی را کاهش میدهند و همچنین فرایند تحقیق را آسانتر میکنند.
ابزارهای بررسی عبارات کلیدی در گوگل
ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی سرور و یا پشتیبانی در داخل ایران ندارند و یا نمیتوانند از موقعیت مکانی ایران پشتیبانی کنند. برخی از ابزارها این قابلیت را دارند و بیشتر میتوان به نتایج آنها اعتماد کرد. با کمک ابزارها میتوان عبارات کلیدی را با یکدیگر مقایسه کرد و بهترین عبارت کلیدی را استفاده کرد. کاربرد دیگر ابزارها، مشاهده رشد کلمات کلیدی است. بنابراین میتوان رتبه کلمات کلیدی را با روزهای قبل مقایسه کرد و از نتایج عبارات کلیدی باخبر شد.
در ادامه ابزارهایی که قابلاعتماد هستند را معرفی خواهیم کرد. هیچکدام از ابزارها دقت صددرصدی ندارند و باید هوش خود را در روند تحقیق دخیل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.
اعداد و ارقامی که ابزارها برای یک کلمه کلیدی محاسبه میکنند، نمیتواند دقیق باشد.
1- ابزار بررسی کلمات کلیدی Nightwatch
ابزار Nightwatch یک افزونه (Extensions) برای مرورگر گوگل کروم است که با نصب افزونه بر روی Browser Chrome میتوان سایتها را بررسی کرد. کار با ابزار به این شکل است که اطلاعاتی که از شما خواسته است را وارد میکنید، بهطور مثال باید عبارت کلیدی، موقعیت مکانی، و آدرس سایت را وارد کنید تا رتبه کلمه کلیدی را به شما نمایش دهد.
دقت کنید که در زمان و موقعیت های مکانی مختلف، نتیجه میتواند متفاوت باشد و اینیک امر طبیعی است.
هنگامیکه افزونه Nightwatch را باز میکنید، یک صفحه جدید در مرورگر ایجاد میشود. در صفحه جدید ابزاری را مشاهده میکنید که باید اطلاعات را وارد کنید. سپس روی گزینه Perform Search کلیک کنید تا نتیجه را به شما نمایش دهد.
Search Query: عبارت کلیدی یا کلمه کلیدی که باید جستجو شود.
Country: عبارت کلیدی در کدام کشور بررسی شود؟ نام کشور را وارد کنید.
Language: زبان موردنظر را وارد کنید. عبارت کلیدی فارسی است و سایت موردنظر فارسیزبان است. بهتر است از Persian استفاده شود.
Find URL: بهترین ویژگی این افزونه بخش URL ها است. در این بخش آدرس سایتی که میخواهید بسنجید را وارد کنید.
بهطور مثال عبارت آموزش سئو را در کشور ایران در سایت Newseo.ir بررسی کردیم. سایت نیوسئو با عبارت آموزش سئو رنک 1 را دریافت کرده است. در کنار آدرس سایت، رنک عبارت کلیدی مشخصشده است.
2- ابزار بررسی کلمات کلیدی Search Console
سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای مهم توسعه سایت است. بیشتر کاربران برای دریافت رتبههای عالی، تلاش میکنند در نتایج Google دیده شوند؛ بنابراین بهتر است از ابزار خود موتور جستجوگر Google استفاده شود. سرچ کنسول بهصورت خیلی دقیقتر میتواند عبارات کلیدی را نمایش دهد. برای استفاده از این دادهها باید تحلیل سرچ کنسول را یاد گرفت و بتوان آینده کسبوکار را با توجه به تحلیل عبارات کلیدی برنامهریزی کرد.
ابزارهای مشابه بهصورت همیشه به سایت شما متصل نیست. اما، سرچ کنسول همیشه سایت شما را آنالیز میکند و دائم در حال بهروزرسانی است. ابزار گوگل تنها برای سایت شما کاربرد دارد و نمیتوان رقبا را آنالیز کرد. همچنین برای اوایل راهاندازی سایت مناسب نیست. زیرا، اطلاعاتی از سایت شما دریافت نکرده است تا به شما نمایش دهد.
سرچ کنسول بخشهای مختلفی دارد که میتوانید از آن استفاده کنید. در این آموزش قصد داریم بیشتر به این بپردازیم که چطور باید عبارات کلیدی را تحلیل کنیم. هنگامیکه به بخش Performance مراجعه میکنید، میتوانید اطلاعاتی از جمله تعداد کلیک، تعداد بازدید، نرخ کلیک و جایگاه عبارات کلیدی را دریافت کنید. تحلیل عبارات کلیدی با استفاده از این اطلاعات بسیار راحت است. برای بررسی عبارات کلیدی باید از دو روش تحلیل جایگاه کلمات کلیدی یا تحلیل بازدید و تعداد کلیک استفاده کرد.
تحلیل جایگاه کلمات کلیدی به این صورت است که باید بازه زمانی نمایش اطلاعات را روی روز اخیر بگذارید و تنها بخش Average Position را فعال کنید. در این بخش میتوانید خروجی اکسل بگیرید. خروجی اکسل را با استفاده از Google Sheet میتوانید ویرایش کنید و به ترتیب از رتبه 1 به رتبههای پایینتر تنظیم کنید. این فایل را میتوانید نگهدارید و در روزهای بعد خروجی جدید بگیرید و خروجیها را با یکدیگر مقایسه کنید.
بررسی رتبه کلمات کلیدی از طریق تحلیل بازدید و تعداد کلیک به این صورت است که باید سه بخش Average Positon، Total Click، Total Imperssions را فعال کنید و در بخش پایین برای عبارات کلیدی زیر رتبه 3 فیلتر اعمال کنید. از این طریق عباراتی که بازدید کم و کلیک زیادی دارند را انتخاب کنید و در سایت خود بیشتر استفاده کنید تا بتواند برای شما سودمندتر باشد.
با استفاده از روشهای گفتهشده میتوانید تحلیل عبارات کلیدی خود را آغاز کنید. ابزارهای مشابه، به این صورت تحلیل عبارات کلیدی را انجام نمیدهند. اما، از طریق سرچ کنسول بسیار با دقت بیشتری میتوانید برای آینده سایت خود برنامهریزی کنید.
3- نرم افزار رنک ترکر (Rank Tracker)
نرم افزار رنک ترکر (Rank Tracker) یکی از قدرتمندترین نرمافزارهای موجود برای بررسی کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزار میتوانید بهصورت رایگان، سایت و عبارات کلیدی مختلفی را بررسی کنید. بهصورت رایگان میتوانید ابزار را دانلود کنید و روی کامپیوتر خود نصب کنید. هنگام نصب نرمافزار Rank Tracker، نرمافزارهای موردنیاز دیگر، که سایت www.ranktracker.com مانند: WebSite Auditor، Link Assistant، Backlink Checker ارائه داده است، بهصورت خودکار نصب میشوند.
تصویری از نرمافزار بررسی رتبه کلمات کلیدی Rank Tracker مشاهده میکنید که بهصورت آزمایشی روی سایت newseo.ir انجامشده است. با استفاده از این نرمافزار میتوانید نرخ کلیک، تعداد بازدیدهای روزانه، بهترین عبارت و 10 تا پارامتر دیگر را بررسی کنید.
ابزار رایگان رنک ترکر برای شروع بسیار مناسب است. میتوانید از این طریق، سایت خود و رقبا را تحلیل کنید و عباراتی که آنها استفاده کردهاند و ورودی بسیار خوبی از گوگل دارند را شما در سایت خود استفاده کنید.
ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی دقت زیادی ندارند. اعداد و آمار دریافتی از ابزارها را الگو قرار ندهید. زیرا که باعث میشود در تحلیل سایتها، با مشکل مواجه شوید. برای عبارات کلیدی اعدادی اختصاص داده میشود که هر عبارت چه تعداد ورودی یا بازدید دارد. با استفاده از این اعداد میتوانید عبارات یک سایت را با همان سایت مقایسه کنید.
بهطور مثال عبارت خرید موبایل شیائومی را با خرید گوشی شیائومی در همان سایت مقایسه کنید. این اعداد کمک میکنند عباراتی که کاربران بیشتر جستجو میکنند را دریافت کنید.
کلام آخر
هیچکدام از ابزارها حتی Search Console نمیتوانند آمار کامل دقیق را برای شما به نمایش بگذارد. به همین دلیل سعی کنید از نرمافزار و سایتها تنها بهعنوان یک ابزار کمککننده استفاده کنید. در میان سایتها و نرمافزارها سرچ کنسول بیشتر میتواند به شما کمک کند چون در میان ابزارهای دیگر میتواند آمار دقیقتری را به شما بدهد.
- کلمات کلیدی چیست؟
- یافتن کلمات کلیدی سایت و راهکارهای اساسی آن
- آموزش سئو کلمات کلیدی رایگان
- 9 ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان
- 5 کاربرد مهم Google Trends برای تحقیق کلمات کلیدی
- پنج اشتباه رایج در انتخاب کلمات کلیدی
- فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت سوم : کیفیت محتوا
- فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت دوم : کلمات کلیدی