بوم کسب و کار به شما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق کمک می کند. برای اجرای ایده های بزرگی که در سر دارید نیاز به طراحی ایده خود در یک بوم کسب و کار می باشد. در صورتی که شما یکی از آن دسته افرادی هستید که ایده های بزرگی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در سر دارید، توصیه می شود در ادامه این مطلب از سئو روز با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله روش راه اندازی کسب و کار با استفاده از بوم کسب و کار که منجر به بوجود آمدت یک بیزینس با کمترین هزینه و بیشترین سوددهی به شما می شود.
معرفی بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار که به آن اصطلاحاً business model canvas گفته می شود، در واقع طرح واره ای است که نحوه شروع و تولید محصولات یک شرکت نوبنیاد، رساندن آن به دست مشتری و در نتیجه کسب درآمد را بیان میکند. بنابراین می توان گفت بوم مدل کسب و کار نقشه رسیدن به موفقیت یک شرکت محسوب میشود.
بوم مدل کسب و کار یک ابزار مدیریتی به منظور تعریف و انتقال ایده یا مفهوم کسب و کار به مرحله سوددهی است. در این بوم، مدل راه اندازی کسب و کار بر پایه عناصر اصلی آن معرفی می شود. توجه داشته باشید خدمات و ایده های هر شرکت با یکدیگر متفاوت است و بسته به این تفاوت ها روش های ارتباطی شرکت با مشتریان نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین منابع مالی شرکتها و چگونگی رسیدن آنها به مرحله درآمدزایی با یکدیگر تفاوت دارد.همین مسئله موجب می شود بومهای مدل کسب و کار برای مشاغل مختلف متفاوت باشد، اما یک چهارچوب کلی مشخص و یکسان برای همه کسب و کارها وجود دارد که بومهای مدل کسب و کار به طور اختصاصی بر پایه این چارچوب طراحی می شوند.
بنابراین چنانچه یک شرکت بخواهد در کسب و کار خود موفق باشد، باید برای شرکت خود مدل کسب و کار مخصوص به خود را طراحی کند. چنانچه شرکتی از روی بوم مدل کسب و کار سایر شرکتهای موفق مانند گوگل، آمازون یا علی بابا کپی برداری نماید، در کار خود موفق نخواهد شد. پس کسب و کارهای جدید تنها باید از بومهای مدل کسب و کار شرکت های موفق ایده بگیرند و کپی برداری نکنند تا بتوانند به موفقیت برسند.
هدف از طراحی بوم مدل کسب و کار
استارتاپ ها و شرکت های نوبنیاد با طراحی بوم مدل کسب و کار خود میتوانند سرمایه گذاران و شرکا را به سمت خود جذب نمایند و همچنین کار خود را به بهترین نحو ممکن به مشتریان معرفی کنند. زمانی که از طرف یک شرکت تازه کار یک طرح جامع به عنوان بوم مدل کسب و کار ارائه شود، سرمایه گذاران بیشتری ترغیب به همکاری با این شرکت خواهند شد. علاوه بر اینیکی دیگر از اهداف طراحی بوم مدل کسب و کار افزایش تمرکز روی عناصر محرک کسب و کار است. با طراحییک بوم مدل کسب و کار میتوان همه محرک های تاثیرگذار در موفقیت شرکت را در نظر گرفت و به خوبی روی بالا بردن بازدهیآنها تمرکز کرد. با توجه به اینکه بوم مدل کسب و کار می تواند کاملا انعطاف پذیر باشد، می توان روی کاغذ هر یک از عناصر محرک را تغییر داد و تاثیر آن روی کل فرآیند را بررسی نمود. بنابراین با طراحی بوم مدل کسب و کار می توان احتمال موفقیت کسب و کار را افزایش داد.
مقاله پیشنهادی درمورد جذب مشتری
روش های جذب مشتری اینترنتی برای کسب و کارها کلیک کنید
موضوعات مطرح در بوم مدل کسب و کار
موضوعات مطرح در بوم مدل کسب و کار را می توان به طور کلی به سه بخش مرکزی، چپ و راست تقسیم کرد. بخش مرکزی بوم شامل مباحث مرتبط با ارزش آفرینی و ارزش پیشنهادی کسب و کار است. بخش سمت چپ مباحث مرتبط با فضای هسته کسب و کار را معرفی میکند و در بخش سمت راست مباحث مرتبط با مشتریان و چگونگی ارتباط با مشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.به طور کلی این بخشها معین میکنند که مشتریان کسب و کار چه کسانی هستند؟ کسب و کار شما چه سودی برای مشتریان دارد و چه نیازی از آنها را تامین می کند؟
و بنابراین هدف مشتریان از خرید از شرکت شما چیست؟ علاوه بر این نحوه عرضه محصولات و خدمات شرکت به بازار و چگونگی روابط با مشتریان در راستای جذب مشتریان، حفظ آنها و افزایش تعداد مشتریان در بوم مدل کسب و کار معرفی خواهد شد. جریانات درآمدزایی و منابع اصلی کسب و کار و همچنین فعالیت های کلیدی منحصر به فرد شرکت ها در این بوم مشخص میشوند. لازم به ذکر است شرکای کلیدی که می توان بخش هایی از فعالیت های شرکت را به آنها واگذار کرد به همراه عمده هزینه های صورت گرفته در کسب و کار در بوم مدل کسب و کار مشخص میشود.
اجزای بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار شامل ۹ بخش مجزا است که در ادامه هر یک از آنها به طور کامل معرفی خواهند شد:
بخش اول – بخش مشتریان:
بخش دوم – ارزش پیشنهادی:
ارزش پیشنهادی در واقع میزان ارزشمندی مشتری از دیدگاه شما است. این بخش میتواند شما را از سایر رقیبان متمایز کند. میزان تازگی خدمات، نحوه عملکرد و به انجام رسانیدن کار، سفارشی سازی، برند، کیفیت، قیمت و نحوه در دسترس بودن کالا از جمله ارزش های پیشنهادی برای یک شرکت به شمار می روند. بنابراین این بخش پاسخ به این سوال است که چرا باید مشتریان از کسب و کار شما استفاده نمایند. به عنوان مثال می توان گفت برای کسب و کار اسنپ، ارائه یک ماشین در سریعترین زمان ممکن با پایین ترین قیمتیک ارزش پیشنهادی محسوب می شود.
بخش سوم – کانال توزیع:
کانال توزیع در واقع روش ارائه ارزش های پیشنهادی به مشتریان است.یک شرکت می تواند از طریق کانال های ویژه خود و یا کانالهای شرکای تجاری خود و یا بصورت ترکیبی از کانال های مخصوص به خود و کانالهای شرکا، نیازهای مشتریان را برطرف نماید. وب سایت ها، فروشگاه ها و نرمافزارها از جمله کانالهای ارتباطی محسوب می شوند.
بخش چهارم – ارتباط با مشتری:
در راه اندازی هر کسب و کاری نحوه ارتباط با مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتباط با مشتری در واقع شامل جذب مشتری، حفظ او و افزایش تعداد مشتریان میشود. برای جذب مشتری باید مطمئن شد که مشتریان به خوبی از وجود شرکت شما و خدمات ارائه شده توسط شرکت آگاه می شوند. سپس باید اطمینان حاصل کنید که با سرویس دهی عالی به مشتریان می توانید آنها را در کنار خود حفظ نمایید و در نهایت با جلب اعتماد مشتریان از طریق معارفه می توانید مشتریان خود را افزایش دهید ( مشتریان راضی شرکت شما را به سایر افراد معرفی می کنند و در نتیجه هر یک مشتری راضی می تواند چندین مشتری تازه برای شرکت جذب کند). در این بخش کلیه فعالیتهای انجام شده توسط کسب و کار شما در مدت خرید یک مشتری تا زمان رسیدن محصول به دست او مورد بررسی قرار می گیرد.
بخش پنجم – جریان درآمد:
در این بخش مشخص میشود که درآمد شرکت شما از کجا تامین خواهد شد. با وجودی که این بخش در ابتدا ساده به نظر میرسد، اما در نهایت میتوان دریافت که یکی از مهمترین بخش های راه اندازی یک بوم مدل کسب و کار، جریانات درآمد است. روش های مختلف جریان درآمدی شامل فروش دارایی، حق اشتراک، اجاره یا قرض، حق استفاده از مجوز، حق کارگزاری و تبلیغات می شود. بنابراین مهمترین سوالی که در این بخش به آن پاسخ داده خواهد شد، این است که نحوه درآمدزایی ارزش پیشنهادی کسب و کار نوبنیاد شما چیست و میزان این درآمد چقدر خواهد بود؟
بخش ششم – منابع اصلی:
این بخش منابع اصلی که برای ارزش پیشنهادی مشتری حائز اهمیت است را تعیین می کند. منابع اصلی جزو دارایی های اصلی شرکت به شمار می روند که می تواند انسانی، مالی، فیزیکی و دانشی باشد. منابع فیزیکیشامل ساختمان ها، وسایل حمل و نقل و شبکههای توزیع می شوند. منابعدانشی نظیر دانش تخصصی، حق ثبت اختراع و بانکهای اطلاعاتی مشتری هستند. منابع انسانی شامل افراد خلاق و دانش محور می شوند و منابع مالی مانند حداکثر اعتبار و مانده حساب شرکت هستند.
بخش هفتم – فعالیت های اصلی:
بخش هشتم – شرکای کلیدی:
شرکای کلیدی در اصل شریک های تجاری یک شرکت هستند که معمولاً در بهبود عملیات و کاهش ریسک کسب و کار راه اندازی شده نقش فراوانی دارند. به عنوان مثال سرمایه گذاری های مشترک از جمله فعالیتهایی است که توسط شرکای کلیدی صورت می گیرد. شرکای کلیدی علاوه بر این موجب کاهش ریسک و عدم قطعیت فعالیتهای شرکت نوبنیاد شده، کسب منابع و دسترسی به ارزش های پیشنهادی را تسهیل می بخشند.
بخش نهم – ساختار هزینه ها:
ساختار هزینه ها مشخص کننده هزینه های ثابت و متغیر اقتصاد مقیاس و اقتصاد محدوده برای کسب و کار است. نکته حائز اهمیت در ساختار هزینه اطمینان یافتن از تطابق هزینه ها با ارزش های پیشنهادی شرکت است. این مسئله نشان میدهد که آیا سود حاصل از فروش محصولات شرکت تامین کننده هزینه های اصلی کسب و کار این شرکت خواهد بود یا خیر.
نحوه تهیه بوم مدل کسب و کار
برای تهیه بوم مدل کسب و کار شرکت خود تنها به تخته وایت برد ، کاغذ و اینترنت و خودکار و ماژیک نیاز است. توصیه می شود هرگز به تنهایی اقدام به تهیه اولی بوم مدل کسب و کار خود ننمایید. بهتر است یک تیم متشکل از سه الی پنج نفر افراد خلاق دور هم جمع شوید و ایده های مختلف هر یک از افراد ارائه وبررسی شود. سپس با مشورت همه اعضای گروه، ایده نهایی روی کاغذ نوشته شود. در این مرحله می توانید یک نمونه اولیه و خام بوم مدل کسب و کار را از اینترنت دانلود و پرینت کرده ، به ترتیب هر یک از خانه های این طرح را تکمیل نمایید. برای پر کردن بوم مدل کسب و کار خود می توانید از کتاب های راهنما مانند کتاب business model generation نوشته الکساندر استروالدر و ایوپیگنیور استفاده کنید. در این کتاب تمامی بخش های یک بوم مدل کسب و کار با ذکر مثال شرح داده شده است.
نمونه های موفق بوم های مدل کسب و کار
در ایران بوم مدل کسب و کار دیجی کالا و اسنپ از جمله موفق ترین بوم های مدل کسب و کار به شمار می روند. که با جستجو در اینترنت به سادگی می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید هرگز با کپی برداری از یک بوم مدل کسب و کار موفق، نمی توانید موفقیت شرکت خود را تضمین کنید. بلکه لازم است با مشاهده بوم های مدل کسب و کارهای موفق، ایده بگیرید و در نهایت ایده ویژه و ناب خود را در مدل کسب و کار مخصوص به خود، ارائه کنید.
سخن نهایی
امروزه افراد زیادی ادعا می کنند که ایده های بزرگی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در سر دارند، اما تنها داشتن ایده بزرگ عامل موفقیت یک کسب و کار نیست. نوشتن یک بوم مدل کسب و کار برای روشن کردن مسیر در راه اندازی یک کسب و کار موفق و رسیدن آن به سود دهی بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب بخش های مهم بوم مدل کسب و کار معرفی شد. با این امید که بتوانید از آن برای رساندن ایده های بزرگ خود به مرحله کسب و کار و سود دهی استفاده کنید.
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback