راستی تو کانال تلگراممون عضو نشدی هنوز! اینجا بزن کار مهمی داریم تو کانال
شما با مطالعه این مقاله با ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی آشنا خواهید شد،
از طرفی طریقهی استفاده از آن را نیز به صورت مختصر آموزش خواهید دید.
امروزه بازار فروش آنلاین بسیار داغ است و هر فروشندهای معمولا یک فروشگاه آنلاین دارد. اما همانطور که میدانید فروشگاه آنلاین شما نیز مانند مغازه شما نیاز به نگهداری و تبلیغات دارد. ما د این مقاله به بررسی مهمترین ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میپردازیم. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که شما با ابزار رایگان گوگل رشد میکنید. اما گاها با هزینه کردن میتوانید سرعت رشد خود را به صورت ویژهای افزایش دهید.
از طرفی شما برای رشد سایت خود همیشه نیاز به ابزار نخواهید داشت. بلکه شما در مواقعی نیاز به دانش ویژه گوگل و ارتباط با آن نیز خواهید داشت. به صورت کلی سئو یکی از مهمترین مواردی است که شما به عنوان صاحب فروشگاه اینترنتی باید به آن مسلط باشید. از طرفی شما باید به این نکته توجه داشته، شما نمیتوانید از هر شخصی این دانش کاربردی در حوزه وب را آموزش ببینید. از این رو ما به شما « آموزش سئو » برترآموز را پیشنهاد میدهیم.
آیا استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی در دسترس همه است؟
ما به عنوان یک ایرانی همیشه با واژه تحریم آشنایی نزدیکی داشتهایم. به صورتی که استفاده از بسیار از ابزار گوگل چه به صورت رایگان و چه به صورت پولی برای ما چالش برانگیز بوده است. استفاده از برخی از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی در ایران تحریم است. اما شما میتوانید با یک فیلتر شکن ساده از دست این تحریمها راحت شوید. البته اگر شما به صورت مداوم قرار است که خدمات گوگل استفاده کنید. به شما توصیه میکنم که از فیلتر شکن آی پی ثابت استفاده کنید.
چرا که تغییر مداوم آی پی شما میتواند گوگل را نسبت به این موضوع حساس کند، در برخی موارد ممکن است برای شما محدودیتی نیز لحاظ کند. از طرفی شما برای استفاده ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی بهتر است که لاگین خود را همیشه با آیدی جیمل خود انجام دهید. در این صورت ورودی شما اندکی امنتر خواهد بود. به یاد داشته باشید زمانی که ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی در دسترس همه است. نوع استفاده شما از این ابزار نیز بسیار اهمیت دارد. از این رو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا خلاقیت کافی در استفاده از این ابزار را داشته باشید.
گوگل ترندز – Google Trends
زمانی که شما در بستر وب مشغول فعالیت میباشید، راه ارتباط شما با مخاطبین شما فقط و فقط از طریق محتوا میباشد. به همین دلیل است که در دیجیتال مارکتینگ، محتوا پادشاه است. همانطور که میدانید کاربران بر اساس کلمات کلیدی محتوای شما و همچنین نوع و جنس محتوای شما به شما دسترسی دارند. از این رو یکی از ابزارهای رایگان گوگل که به بررسی ترندهای روز کاربران میپردازد، گوگل ترندز است. شما بواسطه این ابزار میتوانید در یابید که بیشترین ترافیک گوگل برای چه موضوعاتی مصرف شده است.
از طرفی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که سبک و نوع محتوا شما نیز در بررسی موضوعات بسیار مهم است. شما باید با استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میزان رشد ورودی سایت خود را افزایش دهید. شما برای اینکه بدانید چه موضوعی برای مخاطبین شما جذاب است به گوگل ترندز نیاز خواهید داشت. از طرفی برای درک بهتر این موضوع به شما پیشنهاد میدهم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « گوگل ترندز چیست و تاثیر آن بر سئو چیست؟ » به صورت کاربردی استفاده کنید.
زمانی که شما به قوانین بررسی قوانین بازاریابی میپردازید. به شما توصیه میکنند که از ترندهای روز بازار استفاده کنید، برای اینکه در مورد شما صحبت کنند. گوگل نیز از این موضوع به نوبه خود استفاده میکند. زمانی که شما از ترند روز استفاده میکنید، ترافیک ورودی بیشتری را به سمت شما هدایت میکند. در این صورت زمانی که کاربر کالا و خدمات شما را جستجو کند، احتمال اینکه شما را در جایگاه بهتری نسبت به رقبا نشاند دهد. به صورت قابل توجهی افزایش پیدا میکند و این موضوع به لطف استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میباشد.
نکات کلیدی در استفاده از گوگل ترندز
اولین نکتهای که در استفاده از گوگل ترندز باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید روندهای فصلی را شناسایی کنید. در این صورت میتوانید استفاده از ترندهای روز را بهینه کنید و برای آن در بلند مدت یک برنامه قابل اجرا داشته باشید. از طرفی به این نکته نیز توجه داشته باشید که محتوای شما باید حاوی نکاتی جدید باشد. در این صورت نمیتوانید نظر مخاطبین خود را به خود جلب کنید. شما از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی فقط برای است خود نباید استفاده کنید.
بلکه شما میتوانید بواسطه گوگل ترندز محتوا شبکههای اجتماعی خود را نیز تعریف کنید. در این صورت شما به اهداف خود که بهینه سازی بازاریابی خود میباشد، دست پیدا میکنید. از طرفی به این شما باید محتوای خود را همیشه به صورت منسجم رشد دهید. منظور ما این است که محتوای سایت شما و شبکههای اجتماعی شما باید همگرایی داشته باشد. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید بواسطه ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی برندینگ خود را نیز رشد دهید.
گوگل ترندز میتواند یک ابزار عالی برای این هدف باشد. چرا که شما بواسطه این هدف میتوانید، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. در این صورت شما میتوانید رشد خود را به صورت قابل ملاحظهای بهبود بخشید. به یاد داشته باشید شما از گوگل ترندز برای آپدیت محتوای خود نیز میتوانید استفاده کنید. در این صورت شما میتوانید بازاریابی و برندینگ خود را به صورت موثرتر پیگیری کنید.
گوگل وبمستر تولز – Google Webmaster Tools
اگر شما به دنبال یک ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میباشید که علاوه بر بازاریابی دستیار شما نیز باشد، این ابزار بسیار عالی است. زمانی که شما سایت خود را راه اندازی میکنید. معمولا متخصصین این حوزه به شما میگویند که سایت خود را در گوگل وبمستر تولز ثبت کنید. علت این موضوع این است که شما بواسطه این کار میتوانید سایت خود را به درستی تحلیل بررسی کنید.
ما در ادامه به بررسی نقاط قوت گوگل وبمستر به عنوان ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میپردازیم. اما قبل از هرچیزی به این نکته توجه داشته باشید که به هشدارهای این ابزار به شدت دقت کنید. ممکن است که برخی از صفحات شما به لحاظ فنی و یا به لحاظ محتوایی دچار چالش شده باشد. در نتیجه شما باید بواسطه تحلیل درست این ابزار به مشکلات سایت خود پی ببرید. گوگل وبمستر میتواند ترافیک سایت شما را به خوبی بررسی کند. به همین دلیل است که ما این ابزار مهم را در لیست ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی قرار دادهایم.
شما برای اینکه بتوانید بازاریابی سایت خود را به بهترین شکل ممکن بررسی کنید، باید لینک سازی سایت خود اهمیت ویژهای بدهید. از این رو گوگل وبمستر تولز میتواند به مدیریت بهتر لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی شما کمک کند. شما برای اینکه بتوانید، به صورت بهینه از این بخش استفاده کنید. به شما توصیه میکنم که از بخش محصولات سایت برترآموز، از « آموزش رپورتاژ آگهی » به صورت جامع و کامل استفاده کنید.
مهمترین مزایای استفاده از گوگل وبمستر تولز
گوگل وبمستر تولز را تنها به عنوان ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی در نظر نگیرید. بلکه این ابزار میتواند به صورت قابل توجهای سلامت سایت شما را بررسی کند. شما میتوانید بواسطه این ابزار کاربردی استاندار دامنههای خود را بررسی کنید. از طرفی میتوانید، پارامترهای URL خود را نیز بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد کنید. این ابزار بسیار مهم به شدت دقت بالایی دارد و در صورت بروز هرگونه مشکلی میتواند به شما هشدار دهد.
از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که شما بواسطه گوگل وبمستر میتوانید ترافیک سایت خود را به خوبی آنالیز کنید. شما برای اینکه بتوانید بازاریابی مناسبی برای سایت خود داشته باشید، نیاز است که ترافیک خود را به خوبی آنالیز کنید. شما بواسطه گوگل وبمستر میتوانید اطلاعات مردم شناختی مخاطبین خود را نیز به صورت بازهای بررسی کنید. این ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میتواند در بهینه سازی سایت شما نیز به شدت کمک کنند باشد. به عنوان مثال شما میتوانید از گوگل وبمستر برای بهینه سازی لینک سازی خود نیز استفاده کنید.
البته گوگل وبمستر برای بهینه سازی سایت شما محدود به لینک سازی نمیشود. بلکه شما میتوانید به نقشه سایت خود را نیز بررسی کنید. از طرفی این ابزار به شدت مهم برای شما پیشنهاداتی خواهد داشت که در صورتی که به آن عمل کنید. میتواند سایت شما را به لحاظ سلامت، کیفیت، سرعت، جایگاه در نتایج گوگل و… رشد دهد. در نهایت این نکته را یادآور میشوم که شما برای استفاده بهتر از خدمات گوگل وبمستر تولز لازم است که سایت خود را گوگل آنالیتیکس ثبت کنید.
گوگل مای بیزینس – Google My Business
یکی از ابزارهای بسیار جذاب برای بازاریابی استفاده از گوگل مای بیزینس میباشد. اما متاسفانه این ابزار کاربردی در ایران تحریم است و امکان استفاده از آن وجود ندارد. اما شما میتوانید با روشهایی ساده تحریم این ابزار مهم و کاربردی را بی اثر کنید. این ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار پر استفاده است. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که این ابزار به شما کمک میکند که کالا و خدمات و حتی مشتریان خود را به خوبی سازماندهی کنید.
شما بواسطه گوگل مای بیزینس میتوانید کسب و کار خود را به صورت رسمی در گوگل فهرست کنید. این کار میتواند بازدهی کسب و کار شما به صورت قابل توجه افزایش دهد. شما بواسطه این ابزار بسیار مهم میتوانید مشخصات کسب و کار خود را به صورت کامل واضح وارد کنید. به عنوان مثال شما آدرس، موقعیت مکانی، شماره تماس، ساعات کاری، تصاویر مربوط به آدرس و محیط کار و… میتوانید بارگذاری کنید. شما برای اینکه بتوانید از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی به صورت مناسب استفاده کنید.
باید به این نکته توجه داشته باشید که متفاوت از دیگران این کار را انجام دهید. به عنوان مثال سعی کنید در انتخاب عکسهای خود به شدت از خلاقیت خود استفاده کنید. در نتیجه مخاطبان خود را به خوبی میتوانید به خود جلب کنید. سعی کنید اطلاعات خود را به صورت دقیق و با جزئیات وارد کنید، در این صورت احتمال خطای خود و کاربران را نیز کاهش دادهاید.
نکات طلایی گوگل مای بیزینس و ارتباط آن با ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی
از مهمترین مزایای استفاده از گوگل مای بیزینس در این است که میتوانید به واسطه آن نظریات مشتریان و کاربران را در مورد خود به اشتراک بگذارید. همانطور که میدانید استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی زمانی موثر است که کاربران به شما اعتماد داشته باشند. از طرفی شما میتوانید خود نیز به این فضا اضافه شوید و یک فضای پرسش و پاسخ برای مخاطبان خود به وجود بیاورید. به این نکته دقت داشته باشید که تعامل بیشتر با مخاطبان به معنی بازدهی بیشتر است.
ممکن است که شما خدمات و کسب و کار آنلاین داشته باشید، در این صورت راه حلهای وجود دارد که بواسطه آن ایرانی بودن خود را پنهان کنید. اما اگر کسب و کار شما به صورت فیزیکی است و یا نیاز به ارسال کالا دارد، شاید بتوانید از یک ابزار جایگزین استفاده کنید. در این صورت شما میتوانید از گوگل مپ استفاده کنید. این ابزار شباهت بسیاری زیادی به گوگل مای بیزینس دارد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که ما برای افزایش کیفیت خدمات شما به شما این پیشنهاد را دادیم.
در ایران افراد زیادی وجود دارند که از سایتهای خارجی راه اندازی میکنند، در این صورت میتوانند به صورت مکمل از این ابزار استفاده کنند. به یاد داشته باشید که گوگل مای بیزینس میتواند به اعتبار سایت شما به عنوان یک سایت فروشگاه بسیار کمک کند. شما باید سایت خود از هر راهی که میتوانید معتبر کنید. بر خلاف آنچه که برخی از افراد فکر میکنند، استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی به صورت مکمل میتواند شما را در این مسیر یاری کند.
گوگل آنالیتیکس – Google Analytics
اگر شما دقت کرده باشید، برخی از ابزاری که گوگل به صورت پولی در اختیار شما قرار میدهد. ابزار تحلیل و یا دادههای شخصی سازی شده مربوط به سایت شما میباشد. اما چند نکته مهم در این بخش است که شما باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. زمانی که شما به آمار و دادههای سایت خود دست پیدا میکنید، اگر تجربه و یا تخصص کافی در این حوزه ندارید. سعی کنید که از افراد متخصص این حوزه برای تصمیم گیری خود استفاده کنید.
ما در این بخش به بررسی ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی یکی از مهمترین و کاربردیترین ابزار آماری را به شما معرفی خواهیم کرد. گوگل آنالیتیکس میتواند به عنوان یک ابزار همه جانبه به بهترین شکل ممکن آمار ترافیک ورودی سایت شما را مورد بررسی قرار دهد. میتوانید بررسی کنید که کدام یک از صفحات شما بیشترین ورودی را برای شما به همراه داشته است. در این صورت میتوانید برای بازاریابی بهتر سایت فروشگاهی خود برنامه ریزی کنید. شما با این ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی میتوانید رفتار کاربران خود را به صورت همه جانبه بررسی کنید.
از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که شما بواسطه این ابزار رایگان میتوانید متوجه شوید که مخاطبان شما از کدام شبکههای اجتماعی به سایت شما وارد شدهاند. اگر شما قصد داشته باشید که از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی و ابزار پولی گوگل برای دیجیتال مارکتینگ به صورت مکمل استفاده کنید. در این صورت میتوانید به این ابزار و جمیل مارکتینگ برای کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید.
شما به واسطه گوگل آنالیتیکس میتوانید تمام مواردی که باعث افزایش ورودی سایت شما میشود را بررسی کنید. شما اگر بتوانید به درستی برای استفاده از این ابزار و منابع برنامه ریزی کنید، کسب و کار شما به صورت قابل توجهای رشد خواهد کرد.
مهمترین نکات در استفاده از بهینه از گوگل آنالیتیکس
قبل از بیان هر نکتهای برای درک بهتر گوگل آنالیتیکس به شما پیشنهاد میدهم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « گوگل آنالیتیکس چست و چگونه کار میکند؟ » مراجعه کنید و آن را به صورت جامع بررسی کنید. برای استفاده مناسب از این ابزار کاربردی به شما توصیه میکنم که زمانی که گزارشات گوگل آنالیتیکس را بررسی میکنید. تفسیر این گزارشات را نیز به صورت کامل و جامع بررسی کنید. در این صورت شما میتوانید تصمیم درستی درباره نتایج به دست آماده اتخاذ کنید.
زمانی که شما از طریق گزارشات گوگل آنالیتیکس متوجه شدید که ورودی کاربران شما بیشتر از چه ناحیه جغرافیایی میباشد. سعی کنید برای جذب بیشتر کاربران این ناحیه برنامه ریزی کنید. اگر شما بخواهید دایره جغرافیایی مخاطبین هدف خود را گسترده کنید، بدون این که برنامه ریزی مناسبی برای آن داشته باشید. با شکست مواجه خواهید شد در نتیجه برای جلوگیری از شکست سعی کنید تمرکز خود را روی یک یا دو منطقه حفظ کنید.
در نهایت به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که شما در استفاده از گوگل آنالیتیکس تجربه کافی را کسب کردید. تمام تلاش خود را به کار گیرید تا تولید محتوای شما فقط بر اساس نیاز مخاطبین شما باشد، نه بر اساس ترندهای کوتاه مدت در فضای مجازی. در این صورت شما میتوانید بازدهی واقعی را تجربه کنید. البته شما بواسطه گوگل آنالیتیکس میتوانید بازدهی کلمات کلیدی و تولید محتوای خود را نیز بررسی کنید.
گوگل ادوردز – Google Adwords
زمانی که ما صحبت از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی را مطرح میکنیم، قطعا باید به گوگل ادوردز اشاره داشته باشیم. چرا که شما بواسطه این ابزار کاربردی میتوانید، تولید محتوای خود را به صورت هدفمند دنبال کنید. از طرفی شما بواسطه این ابزار کاربردی میتوانید، کلمات کلیدی خود را به بهترین نحو ممکن انتخاب کنید. به طور کلی اساس کار گوگل کلمات کلیدی است، در نتیجه شما باید به آن اهمیت ویژهای بدهید. زمانی که شما قرار است در یک حوزه سخت ورود کنید، برگه برنده شما فقط و فقط کلمات کلیدی است.
زمانی که شما میخواهید از گوگل ادوردز به خوبی استفاده کنید، نیاز به استفاده مناسب از Keyword planner خواهید داشت. از این رو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به صورت کاربردی استفاده از Keyword planner آموزش ببیند. البته استفاده از این ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی کار پیچیدهای نیست و شما میتوانید با اندکی تمرین به تسلط مناسبی دست پیدا کنید. اگر شما قرار است که در یک حوزه رقابتی و دشوار ورود کنید این ابزار میتواند راهنمای مناسبی برای شما باشد. سعی کنید تمامی بخشهای گوگل ادوردز را به صورت کاربردی آموزش ببینید.
یکی از نکاتی که شما در استفاده از گوگل ادوردز باید به آن توجه کنید، این است که سعی کنید گزارشات و نتایج جستجوهای خود را به صورت کامل بررسی کنید. چرا که ممکن است رقابت اولیه شما در کلمات ابتدایی برای شما سخت باشد و شما بتوانید با کلمات مترادف و یا کلمات پیشنهادی بازخورد بهتری را ثبت کنید. به عنوان آخرین نکته در این بخش باید به این موضوع اشاره کنیم که؛ شاید استفاده از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی مانند Keyword planner در اختیار همه باشد اما نکته مهم نوع استفاده از این امکانات است.
سخن پایانی
ما در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی با شما صحبت کردیم. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد ابزارهای گوگل برای برای بازاریابی تعداد زیادی میباشد. اما سوال مهم و اساسی در این است که چه تعداد از این ابزار میتواند در کوتاهترین زمان ممکن بهترین پاسخ را برای ما به همراه داشته باشد. ما در این مقاله برای شما مهمترین و کاربردیترین ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی را بررسی کردیم، اما شما باید نیم نگاهی به ابزار پولی گوگل نیز داشته باشید.
زمانی که شما از ابزار رایگان گوگل برای بازاریابی استفاده میکنید، جایگاه شما کاملا مشخص است. شما میتوانید تا اندازه تعریف شدهای رشد کنید و برای فروش بیشتر و برندینگ بهتر لازم است که هزینه کنید. اما شما باید همیشه یک استراتژی برای استفاده مشترک از این ابزار داشته باشید.
به عنوان آخرین نکته توجه داشته باشید که تجارت آنلاین بر پایه تولید محتوا میباشد. در نتیجه شما باید در اولین گام، تمرکز خود را بر روی تولید محتوای خود بگذارید. همانطور که مشاهده کردید، ما در این مقاله به بیشتر در مورد ابزارهایی صحبت کردیم که ارتباطی به تولید محتوا داشتند. چرا که این موضوع جزو اساس و پایه تجارت آنلاین است.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان