آرشیو ماهانه: شهریور 1403

به گزارش خبرآنلاین، اینشتین در نامه‌اش به روزولت یادآور شده بود که:« ممکن است بتوان یک واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای را در یک توده بزرگ اورانیوم راه‌اندازی کرد که توسط آن مقادیر زیادی نیرو و عناصر جدید مثل رادیوم تولید شود. این دستاورد که قطعا در آینده نزدیک به دست خواهد آمد، ممکن است منجر به ایجاد بمب‌های فوق‌العاده قدرتمندی شود.»
اینشتین در ادامه از رئیس‌جمهور خواسته بود تا ادارات دولتی را در جریان تحولات بیشتر قرار دهد؛ به ویژه در مورد بحث تامین امنیت سنگ معدن اورانیوم آمریکا و در عین حال از او خواسته بود تا کار آزمایشی را سرعت ببخشد. در شرایطی که این نامه در ماه آگوست نوشته شده بود، اما تا اکتبر آن سال به دست روزولت نرسید.
جفری اوربین، متخصص آموزش کتابخانه و موزه ریاست‌جمهوری روزولت دراین باره گفته:« روزولت بلافاصله بعد از دریافت نامه، یک کمیته علمی را به کار گرفت تا احتمال استفاده از نیروی اتمی در جنگ را مورد بررسی قرار دهند.»
در «نامه تاریخی اینشتین به رییس‌جمهور آمریکا که مسیر تاریخ را تغییر داد!» بیشتر درباره این نامه تاریخی بخوانید.
۵۸۵۸

ادامه مطلب

به گزارش خبرآنلاین، براساس برآوردهای مجمع جهانی اقتصاد و موسسه مکینزی اند کامپنی معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهان در آمریکا، ارزش اقتصادی صنعت فضایی تا سال ۲۰۳۵ به ۱.۸ تریلیون دلار می رسد.این صنعت به علت امکان بررسی تغییرات گسترده آب و هوایی، کمک به نظارت بر زنجیره تامین جهانی، کاربردهای اقتصادی، نظامی، اطلاعاتی و غیره اهمیت زیادی دارد.با این حال کشورهای محدودی در جهان از فناوری های بومی و استقلال در زمینه تولید و پرتاب ماهواره برخوردار هستند.
به نقل از فارس، در بین کشورهای جهان تنها ایران، آمریکا، ژاپن، چین، هند، فرانسه، کره جنوبی و شمالی و انگلیس از توانایی بومی پرتاب ماهواره های خود به فضا برخوردارند. روسیه و اوکراین نیز از میراث شوروی سابق بدین منظور استفاده می کنند. بنابراین توانایی ایران در این زمینه منحصر به فرد و قابل ستایش است.
پرتابگرهای فضایی ایران می توانند ماهواره هایی تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را حمل کرده و در مدار قرار دهند. ایران همچنین از سال گذشته موفق شد ماهواره های خود را در مدار پایین زمین که در فاصله ۴۵۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری از آن قرار دارد، مستقر کند. ایران در حال حاضر در..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش دیجیاتو، شرکت چینی ایکس‌پنگ از محصول جدید خود با نام Aeroht 1 (به معنای ناو هواپیمابر زمینی) رونمایی کرد. این خودرو شبیه به تسلا سایبرتراک است، با این تفاوت که شش چرخ دارد! به گفته شرکت ایکس‌پنگ، معرفی از Aeroht 1 گام اول در راستای توسعه وسایل نقلیه و خودروهای پرنده شخصی توسط این شرکت است.
ایکس‌پنگ Aeroht 1، رویای کودکی بسیاری از افراد را برآورده می‌کند. از دهه 1960 میلادی، افراد رؤیاپرداز به‌دنبال ساخت خودروهای پرنده بودند. اکنون ایکس‌پنگ Aeroht 1 تا حدی به رؤیاهای این افراد جلوه واقعی بخشیده است. خوشبختانه این تسلا سایبرتراک شش چرخ چینی تنها یک مدل رایانه‌ای نیست و وجود فیزیکی دارد.
مشخصات تسلا سایبرتراک شش چرخ چینی چیست؟ ایکس‌پنگ Aeroht 1 یک خودرو شش چرخ با پیشرانه هیبریدی است. طراحی آن به وضوح از تسلا سایبرتراک الهام گرفته است. این خودرو به یک ماژول هوایی نیز مجهز است که ایکس‌پنگ آن را پهپاد شخصی می‌نامد. ایکس‌پنگ Aeroht 1 از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا AWD بهره می‌برد اما در مورد جزئیات موتور این خودرو اطلاعاتی ارائه نشده است. ای..

ادامه مطلب

غزال زیاری: بسیاری از مخترعان در هنگام انجام اختراعات و اکتشافات امیدوارند تا با این کار بتوانند به شهرت و ثروت زیادی برسند؛ اما گاهی اوقات اوضاع کاملاً برعکس پیش رفته و همین تلاش‌ها به مرگ آن‌ها منجر خواهد شد.
در این مقاله قصد داریم تا به عجیب‌ترین مواردی اشاره‌کنیم که طی آن، مخترع توسط اختراعش، جانش را از دست داده است.
کارل سوچک کارل سوچک بدلکار اهل جمهوری چک، در سال ۱۹۸۴ وقتی از بشکه‌سواری بر فراز آبشار نیاگارا جان سالم به در برد، به شهرت زیادی رسید. راز موفقیت او، در واقع بشکه‌ای بود که به‌صورت سفارشی ساخته‌شده بود و وزنه‌ای متضاد برای ایستادن در هنگام سقوط داشت.
البته همین بشکه درنهایت منجر به مرگ او شد و چند ماه بعد، درحالی‌که آخرین طراحی‌اش، یعنی یک بشکه ضربه‌گیر را به نمایش می‌گذاشت، جان سپرد. برنامه بدین ترتیب بود که او را از پشت‌بام در مخزن آبی انداختند، اما به‌جای برخورد بشکه به آب، به لبه مخزن برخورد کرد و کارل کمی بعد در بیمارستان درگذشت.
هنری اسمولینسکی رویای هنری اسمولینسکی، مخترع لهستانی-آمریکایی برای اختراع ماشین پرنده منجر به مرگش شد. اسمولینسکی و هارولد بلیک، مهن..

ادامه مطلب

به گزارش خبرآنلاین، فرض کنید می‌خواهید رنگ دیوارهای آپارتمان اجاره‌ای خود را تغییر دهید، اما اجازه ندارید و می‌خواهید قبل از نقل مکان، خانه را به رنگ اصلی خود بازگردانید. اینجاست که رنگ جدید ساختمانی آن‌پینت(Unpaint) وارد می‌شود که یک رنگ داخلی است که در صورت لزوم می‌توان آن را از سطوح جدا کرد.
این رنگ توسط یک شرکت کلمبیایی به نام گلست(Glasst) ساخته شده است.
بر اساس گزارش ایسنا، آن‌پینت که در بیش از ۵۰۰۰ رنگ مات ارائه می‌شود، درست مانند رنگ معمولی با قلم‌مو، غلتک یا اسپری قابل اعمال است و کاربران باید از دو تا سه لایه از آن استفاده کنند و حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان خشک شدن بین هر کدام را در نظر بگیرند.
این رنگ ۲۴ ساعت پس از اعمال کاملا خشک می‌شود و اساساً به یک لایه الاستیک تبدیل می‌شود و به اندازه کافی برای استفاده روزمره در محیط‌های مسکونی و تجاری بادوام است. البته گفته می‌شود که نسبت به رنگ‌های معمولی در برابر خراش‌های ناشی از اشیای تیز حساس‌تر است.
در نهایت نیز هنگامی که زمان برگرداندن کف و دیوارها به رنگ اصلی خود فرا می‌رسد، کاربران فقط کافی است یک گوشه از رنگ اعمال شده را بگیر..

ادامه مطلب

به گزارش خبرآنلاین، هواپیماهای J-10 چینی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی هوایی مصر پرواز کردند و یک نمایش هوایی با هواپیماهای ترابری Y-20 بر فراز اهرام مصر انجام دادند.
به نقل از روزیاتو، صنعت هواپیماسازی چنگدو، جنگنده J-10 (Jian 10 یا Fighter 10) را به عنوان اولین هواپیمای جنگنده چند منظوره ساخت بومی چین توسعه داد. اژدهای نیرومند لقبی است که در غرب به هواپیمای J-10 داده شده و در ناتو از نام Firebird برای آن استفاده شده است.
در سال ۲۰۰۷، چین به طور رسمی از برنامه J-10 رونمایی کرد. وجود J-10 در ابتدا در سال ۱۹۹۴ اعلام شد، اما این برنامه رسماً در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و هواپیمای تک سرنشین بومی چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۳، یک مدل دو سرنشینه از آن برای اولین بار پرواز کرد. .
طبق گزارشات، J-10 در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد و در حال حاضر توسط حداقل دو واحد نیروی هوایی چین در نسخه های تک و دو سرنشینه استفاده می شود. نیروی هوایی چین اولین هواپیمای بومی نسل چهارم J-10 را در آوریل ۲۰۱۰ به نمایش گذاشت.
در سال ۲۰۱۶، نسخه J-10B، یک نسخه ارتقا یافته از J-10، اولین نمایش عم..

ادامه مطلب

به گزارش خبرآنلاین، سری آیفون ۱۳ اپل در سال ۲۰۲۱ و با برخی ارتقاهای قابل‌توجه مانند باتری بهتر، دوربین جدید و ناچ کوچک‌تر معرفی شد. این سری از آیفون‌ها با قیمت پایه ۷۹۹ دلار روانه بازار شدند، اما پس از عرضه سری آیفون ۱۴ و ۱۵، قیمت آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و هم اکنون به حدود ۵۹۹ دلار رسیده است.
به نقل از زومیت، اپل پس‌از معرفی گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی آیفون ۱۶، یکی از مدل‌های قدیمی این محصول یعنی آیفون ۱۳ را رسماً کنار گذاشت؛ دستگاهی که درحال حاضر جدیدترین مدل رجیسترشده‌ی آیفون در ایران است.
بعد از حذف آیفون ۱۳ از جمع محصولات اپل، آیفون‌های موجود قابل خریداری در سایت این شرکت به شرح زیر خواهد بود.
آیفون SE ۳ با قیمت ۴۲۹ دلار آیفون ۱۴ با قیمت ۵۹۹ دلار آیفون ۱۴ پلاس با قیمت ۶۹۹ دلار آیفون ۱۵ با قیمت ۶۹۹ دلار آیفون ۱۵ پلاس با قیمت ۷۹۹ دلار آیفون ۱۶ با قیمت ۷۹۹ دلار آیفون ۱۶ پلاس با قیمت ۸۹۹ دلار آیفون ۱۶ پرو با قیمت ۹۹۹ دلار آیفون ۱۶ پرومکس با قیمت ۱۱۱۹ دلار سال آینده و با رونمایی از سری آیفون ۱۷ باید شاهد حذف کامل سری آیفون ۱۴ از جمع محصولات اپل باشیم. آیفون SE ۳ در حال حاض..

ادامه مطلب

امیرمسعود عابدین_ قابل اطمینان بودن عاملی بسیار مهم است، به‌خصوص هنگام خرید یک ماشین دست‌دوم. اینکه خودروی شما بتواند در طول سالیان مختلف به شما یک کیفیت مستمر را ارائه دهد، حیاتی و بااهمیت است. به همین دلیل، Consumer Reports فهرستی از معتبرترین برندهای خودرو را که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ از آن‌ها خریداری کنید، گردآوری کرده است. این فهرست روی قابلیت اطمینان مدل‌های پنج تا ۱۰ ساله متمرکز شده و به هر برند امتیاز متوسطی را بر اساس میزان کیفیت خودروهایشان می‌دهد.
۱. لکسوس

همان‌طور که انتظار داشتید، لکسوس در صدر لیست معتبرترین برندهای خودروهای دست‌دوم قرار دارد. این خودروساز به‌طور میانگین از عدد ۱۰۰، امتیاز ۷۵ را به دست آورد که تنها سه امتیاز بالاتر از بهترین خودروساز بعدی است. خودروهای دست‌دومی مانند لکسوس EX، GS، IS، RX و سایرین در این رتبه‌بندی قرار گرفتند.
۲. تویوتا

جای تعجب نیست که تویوتا پس از همتای لوکس خود، لکسوس، در رتبه دوم لیست قابلیت اطمینان قرار دارد. این خودروساز ژاپنی با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از مدل‌ها از فوررانر گرفته تا ونزا، به‌طور میانگین امتیاز ۷۳ را کسب می‌کند. کر..

ادامه مطلب

10/18