آرشیو ماهانه: تیر 1403

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش زومیت، مینگ‌چی کوئو در گزارشی جدید می‌نویسد که اپل می‌خواهد تا تولید انبوه ایرپاد مجهز به دوربین را تا سال ۲۰۲۶ آغاز کند. بلومبرگ در ماه فوریه (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) به برنامه‌های اپل برای توسعه‌ی ایرپادهایی با دوربین اشاره کرده بود.
به‌گفته‌ی کوئو، هدفون‌های جدید اپل از دوربین مادون‌قرمز استفاده خواهند کرد؛ همان دوربینی که به‌عنوان بخشی از ماژول Face ID در آیفون استفاده می‌شود. ظاهراً هدف اپل از تجهیز ایرپاد به دوربین، یکپارچه‌سازی آن با ویژن پرو و هدست‌های آینده است.

در گزارش کوئو آمده است: «ایرپادهای دوربین‌دار اپل اکوسیستم رایانش سه‌بعدی این شرکت را تقویت می‌کند. برای مثال، زمانی‌که کاربر با هدست واقعیت مجازی اپل در حال تماشای ویدئو است و هم‌زمان از این ایرپاد جدید استفاده می‌کند، اگر سرش را به سمتی خاص بچرخاند، صدا در همان جهت پخش می‌شود که می‌تواند به تقویت تجربه‌ی صدای فراگیر سه‌بعدی کمک کند.»
ظاهراً دوربین مادون‌قرمز روی ایرپاد می‌تواند تغییرات محیط را تشخیص دهد و به‌طور بالقوه امکان کنترل ژست‌های حرکتی را برای بهبود تعامل کاربر با دست..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ ۱۴۰۳) به‌دلیل هم‌زمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و آخرین روزهای کاری دولت سیزدهم، بدون مراسم افتتاحیه و ایراد سخنرانی مسئولان دولتی و خصوصی صنعت فاوا، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ورودی سالن ۳۸ و فقط با بریدن روبان افتتاح شد.
«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پس از بریدن روبان الکامپ، از غرفه‌های سالن ۳۸، ۳۵ و ۲۷ بازدید کرد. در حاشیه این بازدید، ضمن پاسخ به سؤالات رسانه‌ها، با حضور در غرفه ایرانسل از آخرین دستاوردها و فناوری‌های ارتباطی حوزه شبکه تلفن‌ همراه (۵.۵G) و فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) رونمایی کرد.
زارع‌پور در بازدید از غرفه ایرانسل گفت: «فناوری فیبر نوری که اکنون در کشورمان درحال‌ توسعه است و امیدواریم در یکی دو سال آینده امکان استفاده از آن برای همه مردم ایران فراهم شود، سرعتی نزدیک به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد داشت.»

او تصریح کرد: «فناوری قبلی که در کشور مورداستفاده قرار می‎‌گرفت، VDSL با سرعت ۴۰ مگا..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پژوهشگران دانشگاه بوستون یک مدل هوش مصنوعی ساخته‌اند که با تحلیل الگوهای گفتاری در افراد دچار اختلال شناختی خفیف، احتمال ابتلای آن‌ها به آلزایمر را در شش سال آینده با دقت بالا پیش‌بینی می‌کند.
این مدل با دقت ۷۸.۵ درصد پیش‌بینی می‌کند که فرد با اختلال شناختی خفیف در شش سال آینده به زوال عقل مرتبط با آلزایمر دچار می‌شود یا وضعیتی ثابت خواهد داشت. این برنامه پزشکان را قادر می‌سازد تا تشخیص‌هایی زودهنگام داشته باشند و از سرعت پیشروی بیماری بکاهند.
یکی از مزایای این روش پیش‌بینی، این است که پایش اختلال شناختی را همگانی و تا حدی اتوماتیک می‌کند. این برنامه به هیچ نوع عکس‌برداری و آزمایشی نیاز ندارد و حتی لازم نیست فرد به مراکز درمان مراجعه کند.
این برنامه را گروهی از مهندسان و دانشمندان علوم اعصاب، کامپیوتر و داده توسعه داده‌اند. آن‌ها نتایج خود را در ژورنال Alzheimer's & Dementia منتشر کرده‌اند.
پیش‌بینی دقیق آلزایمر می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با استفاده از روش‌های مختلف سرعت پیشرفت آن را کند کنند.

پیش‌بینی آلزایمر با استفاده از هوش مصنوعی پژوهشگرا..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، ژاپن اعلام کرده است که لباس بعضی از تیم‌های ورزشی این کشور در المپیک، از بازتاب نور مادون‌قرمز ممانعت می‌نماید. این ویژگی از دیده‌شدن خطوط بدن در زیر لباس‌های نازک ورزشکاران، جلوگیری می‌کند.
نشریه فرانسوی Le Monde به‌تازگی گزارش داده است که کشور ژاپن قصد دارد از لباس ویژه‌ای در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس برای ورزشکاران خود استفاده نماید. این لباس که در اختیار بعضی تیم‌ها مثل والیبال و دو و میدانی قرار می‌گیرد، می‌تواند بهتر از لباس‌های عادی اقدام به جذب طیف نور مادون‌قرمز نماید. این موضوع باعث می‌شود تا اشعه‌های مادون‌قرمز کمتری بازتاب شود و به حسگر دوربین‌ها نرسد.
لباس مخصوص ژاپن در المپیک چه مزیتی دارد؟ حسگرهای مادون‌قرمز معمولاً داخل دوربین‌های دید در شب و حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما می‌توان از آنها برای دیدن جزئیات مخفی هم استفاده نمود. برخی از گوشی‌های هوشمند مثل وان‌پلاس ۸ پرو هم از فیلتر خاصی بهره می‌برند که می‌توانند با استفاده از چنین قابلیتی، خروجی مشابه با تصویربرداری اشعه ایکس را ارائه کنند. هنگامی که با این تک..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این وسیله نقلیه آبی بدون سرنشین پیشرفته توسط نورتروپ گرومن توسعه یافته است و بخشی از پروژه پیشرفته نیروی دریایی آمریکا است که هدف آن ایجاد کلاس جدیدی از پهپادهای زیر آبی است که قادر به انجام ماموریت‌های طولانی مدت بدون دخالت انسان هستند.
نورتروپ گرومن می‌گوید که مانتا ری به‌طور مستقل عمل می‌کند و نیاز به هرگونه تدارکات انسانی در محل را از بین می‌برد. این سفره‌ماهی همچنین حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد که به آن اجازه می‌دهد به کف دریا لنگر بی اندازد و در حالت کم‌مصرف به خواب زمستانی برود.

طراحی مدولار مانتا ری حمل‌ونقل را تسهیل می‌کند و امکان استقرار سریع و مونتاژ در میدان را در سراسر جهان فراهم می‌کند.
در اوایل سال جاری، نیروی دریایی آمریکا از تمرینات موفقیت‌آمیز با این پهپاد آبی در سواحل جنوب کالیفرنیا خبر داد که مصادف با محل مشاهده آن در نقشه گوگل است. این تمرینات عملکرد هیدرودینامیکی آن را به نمایش گذاشت، ازجمله عملیات غوطه‌وری با استفاده از تمام حالت‌های پیشرانه و فرمان خودرو که شامل شناوری، پروانه‌ها و سطوح کنترلی می‌شود.
بر اساس برخی گزارش‌ها،..

ادامه مطلب

امیرمسعود عابدین_ ‌پس از شنیدن شایعات مختلف در ماه آوریل، اولین نمونه از SUV شیائومی در خیابان‌ها مشاهده شد. این مدل جدید که در حال حاضر با نام MX۱۱ شناخته می‌شود، به‌اندازه رندرهای تازه‌منتشرشده بزرگ نخواهد بود. عکس‌های به اشتراک گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی چینی (نمونه‌های زیر) نشان می‌دهند که این خودرو از نظر شکل و اندازه بیشتر به فراری پوروسانگوئه شباهت دارد.

نیمه جلوی شیائومی جدید کمی بلندتر شده و جلوپنجره آن کمی بالاتر قرار گرفته است. استتار و روکش بدنه، دیدن چراغ‌های جلو و جلوپنجره و ورودی‌ها را کمی دشوار می‌کند، اما انتظار می‌رود که کاملاً شبیه به سدان SU۷ باشند. مانند SU۷، یک سنسور لیدار در بالای شیشه جلو نصب شده است.

شکل منحصربه‌فرد این نمونه اولیه، به‌ویژه زمانی که از کنار به آن نگاه می‌کنیم، نمایان می‌شود. شیشه‌های جانبی کمی بلندتر شده و درب عقب نیز بالاتر رفته است. این تغییرات به افزایش فضای سر برای مسافرانی که در عقب نشسته‌اند و همچنین به افزایش فضای بار کمک می‌کند.

شباهت‌های بین شاسی‌بلند شیائومی و نسخه سدان آن در قسمت عقب نیز ادامه دارد، جایی که همان چراغ‌های عق..

ادامه مطلب

غزال زیاری: تنها با صرف چند دلار، کمی زمان و الگوریتم هوشمند حدس brute-force (بروت فورس یا حمله جستجوی فراگیر)، می‌توان درزمانی به‌مراتب کمتر از چیزی که تصور می‌کنید به اکثر رمزهای عبور دست‌یافت.
طبق تحلیل جدید کارشناسان کسپراسکای، ۵۹% از ۱۹۳ میلیون رمز عبور فعلی در کمتر از ۶۰ دقیقه و ۴۵% در کمتر از ۶۰ ثانیه شکسته و فاش می‌شوند.
اساس و پایه حمله بروت فورس (حمله جستجوی فراگیر) بر این است که فرد هکر، تمام ترکیب‌های ممکن را تکرار می‌کند تا درنهایت به رمز عبور موردنظر دست بیابد. آنتونوف در این‌باره گفته: «الگوریتم‌های حدس هوشمند، بر روی مجموعه داده‌های رمزهای عبور آموزش داده می‌شوند تا بسامد ترکیب‌های کاراکترهای مختلف را محاسبه کنند؛ آن‌ها ابتدا از رایج‌ترین ترکیب‌ها شروع کرده و بعد به سراغ نادرترین‌ها انتخاب‌ها می‌روند.»

ترکیب بروت فورس و حدس هوشمند برای دسترسی به رمزهای عبور حمله brute-force به دلیل ساده بودنش، بسیار محبوب است؛ اما این حمله در الگوریتم‌های شکستن رمزهای عبور، آن‌قدرها موفق نیست. با در نظر داشتن این نکته که اکثر رمزهای عبور مورداستفاده روزانه، ویژگی‌های مشابهی دارند که..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش زومیت، ادعای رایج مبنی بر اینکه مردم باستانی جزیره‌ی ایستر به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی دچار نابودی و فروپاشی اجتماعی شدند، به‌تازگی مورد تردید قرار گرفته است. تجزیه‌وتحلیل شیوه‌های کشاورزی تاریخی نشان می‌دهد که درعوض، جمعیتی کوچک و پایدار از اهالی ایستر تا پیش از ورود اروپایی‌ها، برای قرن‌ها به‌طور مداوم در این جزیره زندگی می‌کردند.
جزیره‌ی ایستر یا راپانوئی در اقیانوس آرام که به‌خاطر مجسمه‌های سنگی غول‌پیکر خود معروف است، ظاهرا از حدود سال ۱۲۰۰ پس از میلاد محل سکونت پلی‌نزیایی‌هابوده است. در آن زمان، ۱۶۴ کیلومتر مربع از جزیره با جنگل‌های نخل پوشیده شده بود، اما این جنگل‌ها احتمالاً به دلیل ترکیبی از حضور خرموش‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه، به سرعت نابود شدند.
براساس روایتی که توسط جرد دایموند، مورخ و جغرافیدان آمریکایی در میان مردم نقل و پذیرفته شده است، بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی به رشد بی‌رویه جمعیت و متعاقب آن، پیش از ورود اروپایی‌ها به جزیره در سال ۱۷۲۲، به نابودی جمعیت ساکنان منجر شد.
اما اکنون محققان می‌گویند افسان..

ادامه مطلب

غزال زیاری: هواپیمای YF-۱۱۸G که توسط بوئینگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای آزمایش رادارگریزی طراحی‌شده بود، راه را برای جنگنده‌های رادارگریز مدرنی مثل F-۲۲ و F-۳۵ هموار کرد.
به گزارش خبرآنلاین، در طراحی این جت تک‌سرنشین که قیمتش به حدود ۶۷ میلیون دلار می‌رسید، عناصر خلاقانه‌ای از جمله باله‌هایی به شکل بال‌های مرغ دریایی در نظر گرفته‌شده بود و از نکات جالب‌توجه آن، عدم وجود قسمت دم یا سکان عمودی بود.
باوجود آنکه این هواپیما به‌صورت محدود و فقط چند ده بار پرواز کرد، اما در طراحی هواپیماهای آینده تأثیر چشمگیری داشت.

پیشگام پنهان‌کاری این هواپیما که با لقب پرنده شکاری نیز شناخته می‌شد، هواپیمایی شناساگریز و نیمه‌سری بود که هرچند جای خود را به جنگنده‌های F-۲۲ و F-۳۵ داد، اما زمینه را برای هواپیماهای مدرن آماده کرد. این هواپیما تنها چند ده بار به پرواز درآمد ولی بااین‌وجود، کمک‌های قابل‌توجهی به نیروهای مسلح آمریکا کرد که هنوز هم کاربردی‌اند.
بدنه مورداستفاده در این هواپیما ثابت کرد که می‌توان ویژگی‌های رادارگریزی و آستانه‌های پایین مشاهده را در هواپیماهای جنگنده به کار گرفت.

برتری هوایی آمری..

ادامه مطلب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش دیجیاتو، طبق گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان در مطالعه خود که روی 63 اتریشی انجام شده است، ادعا کرده‌اند که این روش درمان جدید باعث‌شده تا افراد بیشتر بتوانند راه بروند و قلب آن‌ها خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. پروفسور «یوهانس هولفلد» از دانشگاه پزشکی اینسبروک می‌گوید:«برای اولین بار ما شاهد بازسازی ماهیچه قلب در یک محیط بالینی هستیم که می‌تواند به میلیون‌ها نفر کمک کند.»

بازسازی بافت قلب با «سشوار فضایی» این رویکرد که طی آن بافت قلب بازسازی می‌شود، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و به‌طورکلی برای رشد عروق جدید در اطراف ناحیه آسیب‌دیده یا زخمی پس از حمله قلبی طراحی شده است.
در آزمایش محققان، نیمی از بیماران پس از جراحی بای‌پس با امواج ضربه‌ای درمان شدند و برای سایر افراد از یک روش ساختگی استفاده شده است. پس از گذشت یک سال، مقدار خون پمپاژشده توسط قلب افرادی که از طریق امواج درمان شده بودند به‌اندازه 11.3 درصد افزایش یافته است. در حالی که این میزان برای گروه دیگر 6.3 درصد بوده است.
همچنین این بیماران می‌توانستند بدون نیاز به استراحت، بیشتر راه بروند و کیفی..

ادامه مطلب

10/33