امروزه دیگر میان مرد و زن تفاوت چندانی نیست و هر دو از یک جایگاه اجتماعی برخوردار هستند. زنان به عرضه سیاست و بیزینس ورود کردهاند، ما در این مقاله در سایت برترآموز قصد دایم به شما 15 توصیه کاربردی برای راه انداری بیزینس شخصی به عنوان یک بانو را آموزش بدهیم. زنان امروزه در کشوری مانند ایران و یا بهتر است بگوییم کشورهای خاورمیانه اندکی چالشهای بیشتری برای راه اندازی کسب و کار شخصی خود دارند. اما مهم این است که شما به عنوان یک زن استمرار در رسیدن به خواسته و اندکی متفاوت اندیشیدن داشته باشید، در این صورت میتوانید به هر خواستهای دست پیدا کنید.
بله درست متوجه شدید، امروزه برای رسیدن به اهداف بزرگ باید انسان بزرگی بود. راه اندازی یک کسب و کار چه برای یک مرد و چه برای یک زن کار سخت و دشواری است و نیاز است که شما در مقابل اتفاقات ناخوشایند زندگی مقاومت داشته باشید و اگر زمانی شما را دست کم گرفتند با صبر و پشتکار خود پاسخ مناسبی به آنها بدهید.
1. سعی کنید واقعیت های هر کسب و کاری را درک کنید
یکی از مهمترین اصولی که شما قبل از شروع هر کسب و کاری به عنوان یک بانو باید به آن توجه کنید، این است که دورن آن کسب و کار را درک کنید و به ظاهر آن توجه نکنید. به عنوان مثال اگر شما قرار است که آرایشگاه زنانه راه اندازی کنید، شما باید به این فکر کنید که چه میزان تجهیزات لازم دارید؟ به چند نفر همکار در لاینهای مختلف نیاز دارید؟ چه مکانی به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای تهیه ملک برای شما بهتر است؟ و… که بررسی تمامی این چالشها در حوصله این بخش نمیگنجد.
اگر شما به عنوان یک خانوم به خدمات آرایشگاه زنانه زیاد نیاز دارید و از طرفی اندک اطلاعاتی نیز راجب آن دارید و با توجه به این موارد میخواهید یک آرایشگاه زنانه راه اندازی کنید، بسیار مهم است که از دورن این کسب و کار نیز با خبر باشید. شاید برای شما عجیب باشد، اما متاسفانه برخی خانومها و گاها آقایان کسب و کاری را شروع میکنند که درک درستی از چالشهای آن ندارند.
حال راه حلی که به شما در این مورد میدهیم، این است که با کسانی که در این کسب و کار صاحب نام هستند صحبت کنید و سعی کنید چالشهای آن را با توجه به گفتوگوهای خود بدست آورید و از طرفی باید سعی کنید برای این چالشها برنامه و راه حل داشته باشید. شما میتوانید در گروههای مختلف و یا اینترنت در مورد چالشهای کسب و کار خود تحقیق کنید و به این نتیجه برسید که آیا کسب و کار شما برای شما با توجه به شرایط شما مناسب است و یا خیر. ممکن است به این نتیجه برسید که در حال حاضر زمان مناسبی نیست و در آیند ممکن است شما با امکانات وشرایط بهتر بتوانید پر قدرت تر و با آرامش بیشتر کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.
2. از افراد قوی به عنوان کارمند استفاده کنید
اگر بقای کسب و کار شما برای شما مهم است باید به جای روابط شخصی از شایسته سالاری برای استخدام نیرو استفاده کنید. یکی از چالشهای جدی که بانوان برای راه اندازی کسب و کار خود معمولا با آن طرف هستند، استفاده از دوستان و آشنایان خود در سمتهایی است که ممکن است که برای آنها مناسب نباشد به عبارت بهتر توانایی انجام آن را ندارند. به مثال قبلی خود بازگردیم شما به عنوان یک بانو یک آرایشگاه زنانه راه اندازی کردهاید و لاین خدمات ناخن شما خالی است، یکی از دوستان شما چند کلیپ در مورد خدمات ناخن در یوتیوب مشاهده کرده است و از شما در خواست کار میکند، واکنش شما چیست؟
اگر بخواهید به عنوان یک دوست به او نگاه کنید قطعا به خاطر اینکه او از دست شما ناراحت نشود به او پاسخ مثبت میدهید، در صورتی که شما به عنوان یک صاحب کسب و کار در قبال خدمات خود مسئولید باید به او پاسخ منفی بدهید. این موضوع در هر کسب و کاری برای آقا و خانوم ممکن است به وجود بیاید، اما به یاد داشته باشید که اصول هر کسب و کاری برای رشد قطعا شایسته سالاری است ولاغیر.
3. از مشاوران با تجربه استفاده کنید
شما به عنوان یک بانوی کار آفرین قطعا در تمامی امور توانایی تحلیل و برنامه ریزی ندارید. یکی از چالشهای همیشگی کارآفرینان کم تجربه این است که فکر میکنند، میتوانند تمامی بخشهای کسب و کار خود را خود اداره کنند. به مثال قبلی خود باز گردیم شما زمانی که یک آرایشگاه زنانه راه اندازی کردید، باید برای آن یک حسابدار ماهر استخدام کنید و برنامه ریزی مالی خود را به او بسپارید. برای تبلیغات خود باید از یک آژانس تبلیغاتی استفاده کنید.
صرفا این که دوستان شما در اینستاگرام یک تبلیغات دادهاند و موفق هم بوده است دلیل نمیشود که برای شما هم موفق باشد. شما باید با مشاوره یک مدیر تبلیغات برنامه ریزی برای تبلیغات خود داشته باشید. هزینه مشاوره برای شما یک سرمایه گذاری موثر است که میتواند چند برابر سرمایه گذاری شما برای شما منافع و ارزش افزوده داشته باشد.
4. روی مهارت های نرم خود کار کنید
زمانی که شما به عنوان یک مدیر کسب و کار یک بیزینس راه انداری میکنید باید مهارتهای فردی قوی داشته باشید، چرا که دیگران در موارد بسیار از شما الگو برداری میکنند. تقریبا شما هیچ کسب و کار موفق را نمیتوانید پیدا کنید که مدیر آن فردی معمولی و با مهارتهای نرم ضعیف باشد. شما باید بتوانید چالشها و تعارضات مختلف بین بخشهای مختلف را با توجه به مهارتهای فردی خود حل کنید. به عنوان مثال شما برای تاثیر گذاری نیاز دارید تا نفوذ کلام داشته باشید و با کلام خود کارمندان خود را با یک دیگر متحد کنید. شما برای افزایش قدرت کلام خود میتوانید از دوره « آموزش فن بیان » برترآموز که به صورت کاملا جامع طراحی و تدوین شده است استفاده کنید.
مهارت کلیدی دیگری که شما به عنوان یک مدیر کسب و کار باید روی آن تسلط داشته باشید مذاکره است. شما قطعا در کسب و کار خود برای تامین مواد اولیه و یا بستن انواع قراردادهای مختلف کاری به مهارت مذاکره کردن نیاز دارید. شما باید بتوانید خواستههای خود را با کمترین هزینه به دست بیاورید.
5. فضای مجازی قوی برای خود ایجاد کنید
امروزه اهمیت فضا مجازی برای هر کسب و کار کاملا واضح و روشن است، با این حال شما باید فضای مجازی خود را به صورت هدفمند برنامه ریزی کنید و بواسطه آن یک برندینگ قوی داشته باشید و به جذب مشتری بپردازید. زمانی کسب و کار شما موفق است که مشتریان فراوان داشته باشید و برند شما را بشناسند، شما به عنوان یک بانو میتوانید شبکهای قوی از زنان تشکیل دهید و فضای مجازی خود را بواسطه آن بهتر رشد دهید. یکی دیگر از مسیرهایی که شما میتوانید برای رشد فضای مجازی خود از آن استفاده کنید، راه اندازی یک وبسایت قوی است. شما برای رشد ورودی وبسایت خود نیاز به خدمات سئو و رپورتاژ آگهی داردید، به همین جهت میتوانید بخش آموزش سئو مراجعه نمایید. این آموزش ورودی سایت شما را میتواند متحول کند.
6. بیزینس مدل دقیق ایجاد کنید
شما ایده هر کسب و کاری را که در سر میپروانید باید قبل از اقدام به راه اندازی آن یک بیزینس مدل قوی برای آن ایجاد کنید، شما با این کار مسیر ورودی مشتری، پیش نیازهای کسب و کار خود و شرایط موجود را بهتر درک میکنید. زمانی که شما یک بیزینس مدل قوی داشته باشید، برای توسعه کسب و کار خود چالشهای فراوانی ندارید. شما با یک بیزینس مدل قوی میتوانید به نقصهای کسب و کار خود پی ببرید و برای آن برنامه ریزی کنید. شما به عنوان یک زن میتوانید از دقت و ریز بینی خود برای تحلیل ریسکهای کسب و کار خود استفاده کنید. شما با یک بیزینس مدل قوی میتوانید برای جذب بهتر مشتری و همچنین افزایش رضایت مشتری خود برنامه ریزی کاربردی و عملی داشته باشید.
اگر برای شروع به ساخت یک بیزینس مدل اطلاعات کافی ندارید، میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن از مقاله « بیزنس مدل چیست » استفاده کنید. شما بواسطه این مقاله میتوانید به صورت کاربردی ساخت یک بیزینس مدل را شروع کنید و پس از آن به تحلیل آن بپردازید.
7. کسب و کار خود را بیمه کنید
مستقل از اینکه شما یک زن کار آفرین هستید و یا یک مرد کار آفرین باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که کار آفرینی همیشه چالشهای و سختیهای خود را دارد، علل خصوص که شما در کشور ایران زندگی میکنید. در ایران ریسکهای سیستماتیک و ریسکهای غیر سیستماتیک معمولا بیشتر از کشورهای دیگر است، در نتیجه شما باید برای آن همیشه یک برنامه سازنده داشته باشید. یکی از ابزارهای کنترل ریسک در همه جا دنیا بیمه کردن است. شما باید بررسی کنید در چه بخشهایی از کسب و کار شما احتمال وجود چالش بیشتر است و برای آن یک برنامه ریزی جامع داشته باشید و یک طرح بیمهای در نظر بگیرید.
به مثال قبل خود باز گردیم، شما زمانی که آرایشگاه زنانه راه اندازی میکنید دو ریسک بزرگ کار شما همیشه آتش سوزی و سرقت میباشد. شما میتوانید با مبالغی ناچیز و به صورت اقساطی کسب و کار خود را بیمه کنید. این هزینه شاید در ابتدای کار شما اندکی غیر قابل قبول باشد اما شما با این کار خود را از خطرات احتمالی جدا ساختهاید. البته این نکته را نیز یادآور شویم که بیمه فقط برای شرایط خاص نیست بلکه شما باید به بیمه عمر و بیمه کارکنان خود نیزاهمیت بدهید برای آن نیز برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.
8. از یک بیزینس کوچ حرفه ای استفاده کنید
یکی از مهمترین مواردی که شما به عنوان یک زن کارآفرین باید به آن توجه کنید، استفاده از یک بیزینس کوچ حرفهای است. بازار امروزه به صورت هوشمند و سریع در حال گسترش است و به طبع بازار شدیدا رقابتی تر و چالش برانگیز تر شده است به نظر شما برای جا نماندن از بازار و همگام شدن با رشد آن باید چه برنامهای داشت؟ شما برای اینکه بتوانید شغل خود را از جهات مختلف بررسی کنید و کسب و کار رقبای خود را تحلیل کنید، نیاز به کسی دارید که شغل او دقیقا همین کار است. شغل او تحلیل کسب و کار و همچنین ارائه راه حلهای شخصی سازی شده است. یک بیزینس کوچ حرفهای برای شما به صورت اختصاصی کسب و کارتان را سیستم سازی میکند.
شما بواسطه سیستم سازی صحیح اول از همه در زمان خود صرفه جویی میکنید و میتوانید زمان بیشتری را به کارهای شخصی خود اختصاص دهید و از طرفی سیستم کسب و کار خود را بهینه میکنید و زیر ساختهای کسب و کار خود را توسعه میدهد. وجود یک بیزینس کوچ در هر کسب و کاری واقعا ضروری و لازم است. اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد یک بیزینس کوچ و یا مربی کسب و کار دارید، میتوانید به بخش مقالات برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار چیست؟ » استفاده کاربردی کنید و اطلاعات خود را دراین زمینه بالا ببرید.
9. بواسطه سرمایه گذاری کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید
شما به عنوان یک زن کار آفرین نباید تمامی مسئولیتها را خود به دوش بکشید، بلکه باید تلاش خود را به کار گیرید که با توسعه و رشد کسب و کار خود وظایف را با دیگران تقسیم کنید. شما برای این که بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید نیاز به سرمایه گذاری خواهید داشت. از این رو شما باید بواسطه مهارتهای نرم بیان شده در بخش قبل و بواسطه بیزینس مدل خود به دنبال جذب سرمایه گذار باشید، از طرفی شما بواسطه این که زن هستید، میتوانید از ویژگی به نفع خود استفاده کنید و به سراغ صندوقهای بخش خصوصی بروید که سرمایه گذاریهای خود را معمولا در پروژه های بانوان انجام میدهند. این صندوقها معمولا با هدف حمایت از زنان کارآفرین تاسیس شدهاند و میتوانند به شما خدمات قابل توجه و با کیفیتی ارائه دهند. این نکته را نیز مدنظر داشته باشید، شما قرار نیست خود را محدود به چند صندوق سرمایه گذاری بخش خصوصی کنید، شما صرفا برای شروع میتوانید از سرمایه آنها استفاده کنید.
10. از شکست خوردن نترسید
خانومها به نسبت آقایان معمولا اندکی روحیه حساستر و شکننده تری دارند، این موضوع میتواند در شروع کسب و کار برای شما اندکی چالش برانگیز باشد، چرا که شما در شروع هر کسب و کار قطعا شکستهایی را تجربه خواهید کرد. از این رو شما باید روحیه خود را قوی کنید و در صورت تجربه شکست میدان را خالی نکنید. شکست مقدمه پیروزی است با این حال شما باید تمام تلاش خود را بکنید که اگر شکستی هم در کسب و کار خود تجربه کردید توانایی تحمل نتایج آن را نیز داشته باشید. شما ممکن است اولین مکانی که برای کسب و کار خود انتخاب میکنید را به درستی انتخاب نکرده باشید و به سبب مشکلاتی که این ملک دارد برای شما حواشی ایجاد شده شود و در نهایت یک شکست را تجربه کنید.
شما در ابتدا باید سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و سپس در مرحله بعد با پیدا کردن علت شکست سعی در جبران کردن حواشی و چالشهای به وجود آمده داشته باشید. شما باید شکستهای مقطعی را از نتیجه نهایی جدا کنید، دقیقا مانند معامله گری که ممکن است در طول زندگی حرفهای خود صدها بار شکست را تجربه کند، اما زمانی که به برآیند فعالیتهای او توجه میکنید، متوجه خواهید شد که او به جایگاه فوقالعاده و عالی دست پیدا کرده است.
11. هزینه و مخارج خود را به دقت بررسی کنید
زمانی که شما یک کسب و کار راه اندازی میکنید، قطعا در ابتدا ممکن است هزینههایی پیش بینی نشده داشته باشید، که وظیفه شما این است که با بودجه محدود خود آن را مدیریت کنید. اما چالش استارتاپها و کسب و کارهای نوپا معمولا نبود سرمایه نیست، بلکه مصرف درست سرمایه است و گاها مدیران کسب و کار با آزمون و خطا به برخی از این موارد پی میبرند. شما به عنوان یک مدیر کسب و کار بار هزینه و مخارج خود را به دقت بررسی کنید.
شما باید درآمد خود را اول به بیزینس خود اختصاص دهید و سپس به برداشتهای شخصی فکر کنید، برخی از مدیران زمانی که به درآمد دست پیدا میکنند هزینههای شخصی و هزینههای کسب و کار خود را متمایز نمیکنند و همیشه به فکر کسر به وجود آمده هستند. شما بواسطه بررسی دقیق هزینههای خوود میتوانید این موارد را بدست آورید و هزینههای شخصی و هزینههای کسب و کار خود را جدا کنید.
12. به اندازه قدم هایتان توجه کنید
زمانی که شما یک کسب و کار را شروع میکنید، شاید به عنوان یک زن بخواهید همه چیز را به صورت پرفکت و عالی برگذار کنید، به عنوان مثال زمانی که به تبلیغات فکر میکنید میخواهید در بهترین نقطه شهر بیلبورد کسب و کار شما بالا باشد و یا معروفترین بلاگرهای اینستاگرام به تبلیغ و تمجدید از برند شما مشغول باشند. در صورتی که در واقعیت این گونه نیست، شما باید بزرگ فکر کنید و بزرگ برنامه ریزی کنید اما آهسته و پیوسته به برنامه ریزی خود دست پیدا کنید، دراین صورت شما میتوانید به آن چه که میخواهید دست پیدا کنید. شما با برداشتن گامهای کوچک فرصت اشتباههای کوچک نیز دارید و در صورت بروز مشکل میتوانید کسب و کار خود نجات دهید. از مهمترین ویژگی کار آفرینان بزرگ همیشه صبوری بوده است و شما نیز باید این ویژگی را در خود تقویت کنید.
13. خود را جای مشتری بگذارید
اگر میخواهید کسب و کار شما از زمان راه اندازی خود بهترین نتیجه را بدست آورد باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا خودتان اولین مشتری کسب و کارتان باشید. منظور ما در این بخش این است که شما باید خود را جای مشتری بگذارید و ببنید چرا با وجود رقبای شما یک مشتری باید از کالا و خدمات شما استفاده کند. شما به عنوان یک کسب و کار چه چیزی به او ارائه میدهید که دیگران نمیدهند، هر زمان که پاسخ این سوال را پیدا کردید قطعا شما موفق خواهید شد. به سادگی از این بخش عبور نکنید، حتی از دیگران نیز در این باره میتوانید کمک بگیرید.
14. قدردان باشید
یکی از بزرگترین چالشهای کارآفرینان چه مرد و چه زن این است که چون در مسیر رسیدن به خواستهها و اهداف خود سختی زیادی را تجربه کردهاند به همه نگاه ابزاری و گاها نگاه از بالا به پایین دارند. اگر شما نیز همین نگاه را در کسب و کار خود داشته باشید، شاید در ابتدا رشد داشته باشید، اما این رشد پایدار و همیشگی نخواهد بود چرا که شما اساس و بنیاد قوی ندارید. اساس و بنیاد کسب و کار شما سرمایه و داراییهایی مادی و استراتژی کسب و کار شما نیست، بلکه اساس و بنیاد کار شما کارمندان، همکاران و مشتریان شما هستند، اگر شما برای قدردانی از آنها در کسب و کار خود برنامهای نداشته باشید، قطعا رشد چشمگیری نخواهید داشت.
15. به جزئیات توجه کنید
از همان ابتدای امر به جزئیات توجه کنید، شما با توجه به جزئیات میتوانید به مواردی که به کسب و کار شما کمک میکند و رشد شما را سرعت میبخشد را بسیار زود پیدا کنید و با تمرکز بر آنها در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید، از طرفی شما میتوانید با تمرکز بر روی جزئیات کسب و کار خود مشکلات و چالشهای کسب و کار خود را قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند و به شما آسیب جدی بزنند بسیار زود پیدا کنید و در همان ابتدای امر به فکر اصلاح ساختار و حل ریشهای آن مشکل باشید.
سخن پایانی
امروز در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات مربوط به تبدیل شدن به یک بانوی کارآفرین و دارای کسب و کار شخصی را با یکدیگر مرور کنیم. این مقاله را با دیگر زنانی که رویای رسیدن به اهداف و ایجاد کسب و کار شخصی دارند ارسال کنید تا آن ها هم بتوانند از این نکات فوق العاده بهره ببرند.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ