شما با مطالعه این مقاله به اهمیت استفاده از بیزینس پلن پی خواهید برد. ممکن است که تا قبل از این مقاله بررسی و انجام برخی از نکات آن برای شما سخت باشد.
ما به شما قول میدهیم که پس از مطالعه تمامی بخشهای این مقاله نظر شما عوض میشود.
سلام بر دنبال کنندگان عزیز سایت برترآموز، اگر شما به دنبال افزایش راندمان کسب و کار خود میباشید، بهترین کار این است که بیزینس پلن مشخص داشته باشید. شاید فکر کنید که نوشتن بیزینس پلن یک کار سخت و طاقت فرسا است. اما باید به شما بگم که نوشتن این طرح کسب و کار برای شما امری ضروری است. استفاده از بیزینس پلن در کسب و کارهای کوچک و استارتاپها امری ضروری و غیر قابل انکار است. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک بیزینس پلن مشخص داشته باشید.
به عنوان مثال فرض کنید که شما یک مجموعه آموزش سئو میباشید. اگر شما برنامه ریزی مناسبی برای تبلیغات نداشته باشید. و یا اگر ندانید که چگونه نرخ تبدیل خود را افزایش دهید، در کار خود شکست خواهید خورد. به لطف عصر ارتباطات هر کسی میتواند خدماتی ارائه دهد که نسبت به کسب و کار شما قیمت مناسبتری دارد. شما نمیتوانید مزیت رقابتی خود را قیمت قرار دهید. بلکه مزیت رقابتی شما باید یک بیزینس پلن قوی باشد. شاید برای شما جالب باشید که بدانید شرکتهای سرمایه گذاری بدون یک بیزینس پلن در کسب و کار شما سرمایه گذاری نمیکنند.
شاید با خود فکر کنید که مگه میشه سرمایه گذار بیاد و بخواهد در کسب و کار من سرمایه گذاری کند. باید به شما بگوییم که اگر شما یک بیزینس پلن موفق داشته باشید، سرمایه گذار شما را پیدا خواهد کرد، بنابراین استفاده از بیزینس پلن ضروری است.
بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن یک آینده مکتوب از کسب و کار شما است که به صورت دورهای مورد بازبینی و تغییر قرار میگیرد. اگر شما به بررسی مفهوم بیزینس پلن در کتب قدیمی بپردازید. متوجه میشوید که بیزینس پلن را یک طرح مکتوب ثابت در ابتدای کسب و کار میدانند. اما علم روز سیستم سازی و همچنین دیجیتال مارکتینگ به تعریف بهتری از بیزینس پلن دست پیدا کرده است. امروزه شما برای تعریف بیزینس پلن نیاز است که چند پارامتر اقتصاد کلان نیز در آن تعریف کنید. زمانی که هر یک از متغیرهای کلان شما تغییر کرد، نیاز به بازبینی و تغییر استراتژی است.
شما باید بررسی کنید که در کسب و کار شما پارامترهای اساسی و تعیین کنند چیست. همان پارامترها را به عنوان، متغیرهای اساسی خود تعریف کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما سئو کار حرفهای میباشید. یکی از پارامترهای تعیین کننده در کسب و کار شما قیمت دلار میباشد. چرا که رپورتاژ آگهی سایتهای خبری و سایتها مرجع معمولا بر اساس دلار تغییر میکند. زمانی که قیمت دلار تغییر کرد شما باید در بودجه بندی خدمات خود یک تغییر داشته باشید.
اما اگر استفاده از بیزینس پلن در برنامه شما نباشد، این موضوع به این معنی است که شما چند قرار داد کاری منعقد میکنید. سپس در زمان پرداخت هزینه رپورتاژ آگهی خود متوجه میشوید که قیمتها تغییر کرده است کاملا قابل حدس است که کارفرمای شما چنین چیزی را قبول نکند. در این زمان به سادگی حاشیه سود شما کاهش پیدا میکند. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از بیزینس پلن باید به صورت مستمر در برنامه کاری شما باشد. قرا نیست که شما یک طرح ریزی اولیه داشته باشید و سپس این پوشه در نهایت خاک بخورد.
چرا استفاده از بیزینس پلن برای هر کسب و کار ضروری است؟
ما در بخشهای قبلی به یک دید کلی از بیزینس پلن دست پیدا کردیم. اگر فکر میکنید که نیاز است بیشتر در این مورد بدانید، میتوانید از مقاله « بیزینس پلن چیست » به صورت کامل و جامع استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است تمامی مواردی که ما در این مقاله برای شما میگوییم کارساز نباشد. اما حتی اگر یک دلیل هم مربوط به کسب و کار شما میشود، که قطعا بیش از یک دلیل به شما معرفی خواهیم کرد. باید در استفاده از بیزینس پلن به صورت برنامه ریزی شده استفاده کنید.
1. برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کار با بیزینس پلن ممکن است
به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که ما صحبت از یک بیزینس پلن حرفهای میکنیم، باید بتوانید بر اساس آن یک ساختار تعریف کنید. زمانی که شما بیزینس پلن دقیق بر اساس پارامترهای کلان اقتصادی و همچنین پارامترهای اصلی کسب و کار خود تعریف میکنید. شما باید بتوانید یک برنامه ریزی مقطعی شناور داشته باشید که بر اساس یک برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت کار میکند. به عنوان مثال شما به صورت ماهیانه نتایج کسب و کار خود را چک میکنید تا به اهداف بلند مدت خود دست پیدا کنید.
از مهمترین مزایای استفاده از بیزینس پلن در این است که سرعت تصمیم گیری شما به واسطه مشخص بودن اهداف شما افزایش پیدا میکند. ممکن است برای شک به واحد فروش خود لازم باشد که یک تبلیغات بروید. اگر شما بخواهید که در لحظه برنامه ریزی برای انجام این شک به واحد فروش خود داشته باشید. ممکن است که نتوانید به درستی تمام گزینههای موجود را بررسی کنید. چرا که واحد فروش شما زمان کافی برای این موضوع را ندارد. در نتیجه ممکن است که چند پیشنهاد خوب را از دست بدهید.
اما اگر شما یک برنامه ریزی استراتژیک بر اساس استفاده از بیزینس پلن داشته باشید. این موضوع به این معنی است که شما میتوانید از تمام انتخاب های خود به درستی استفاده کنید. از همه مهمتر شما زمان کافی برای بررسی تمام گزارههای در کسب و کار خود را صرف کردهاید. به عنوان مثال شاید از نظر شما سوشال سیگنال و استفاده از شبکههای مجازی برای کسب و کار شما مناسب باشد.
2. برنامه ریزی درستی برای منابع انسانی خود خواهید داشت
زمانی که شما کسب و کار خود را شروع میکنید، قطعا نیاز به چند حسابدار و یا چند نیروی فروش نخواهید داشت و به مرور با بزرگتر شدن مجموعه شما این نیاز ایجاد میشود. اگر شما بیزینس پلن مشخصی برای طرحهای توسعه خود نداشته باشید. این موضوع به این معنی است که شما نمیتوانید برنامه ریزی درستی برای استفاده از منابع انسانی خود داشته باشید. گاها ممکن است که شما در زمان نادرست شروع به استخدام افراد کنید. تمام هدف ما از استفاده از بیزینس پلن در این است که راندمان و بازدهی کسب و کار ما به صورت هدفمند افزایش پیدا کند.
استفاده از بیزینس پلن به شما میگوید که در صورتی که به چه هدفی دست پیدا کردید، میتوانید کسب و کار خود را ارتقاء دهید. این اهداف ممکن است که از جنس مالی و یا اهداف تحلیلی باشد. مهم این است که شما برنامه ریزی مشخص خود را بر اساس پارامترهای کلان کسب و کار خود مشخص کردهاید. به این نکته توجه داشته باشید که هر چیزی اگر از قبل برنامه ریزی داشته باشد، بازخورد بهتری در لحظه به همراه خواهد داشت.
3. شما برای توسعه همکاری و شبکه سازی با رقبای خود برنامه ریزی و پلن مشخص خواهید داشت
بر خلاف باور عموم که فکر میکنند رقبا همیشه عامل پس رفت آنها میباشند، باید به شما بگوییم که رقبا میتوانند برای شما یک متحد بسیار خوب باشند، البته به شرطی که در زمان درستی به آنها مراجعه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما تعمیر کننده دستگاههای قهوه سازی میباشید. شما تخصص بسیار بالایی در این حوزه دارید، اما پرسونال برندینگ مناسبی از خود بروز ندادهاید. این موضوع به این معنی است که زمانی که شما به دنبال مشتری برای خود میباشید و از طرفی قیمت خدمات شما باید کمتر از قیمت رقبای شما باشد.
اما باید به شما یک نکته بسیار مهم را بگویم و آنهم این است که زمانی که شما وضعیت مناسبی در پرسونال برندینگ خود پیدا کردید. در این زمان شما باید روی قیمت بازار رقبای خود تاثیر گذارید. شما به عنوان یک رقیب شناخته شده باید سه رقیب اصلی خود را پیدا کنید و برای خدمات خود یک قیمت واحد را انتخاب کنید. پیش نیاز این موضوع این است که شما مذاکره کننده قوی باشید. در این صورت میتوانید از رقبای خود برای تعیین قیمت بازار استفاده کنید.
توجه داشته باشید که زمان انجام این اقدامات شما بر اساس استفاده از بیزینس پلن مشخص میشود. شما باید بر اساس بیزینس پلن خود یک فرآیند جذاب تعریف کنید. هدف ما در بازاریابی خدمات این است که ما بازار را کنترل کنیم. و نه این که بازار برای ما مشخصات و شرایط را مشخص کند. بیزینس پلن شما برای شما یک فرآیند و مسیر جذاب تعریف خواهد کرد.
4. جذب سرمایه موثر با شرایط مناسب
هر کسب و کار برای ارتقاء وضعیت خود و همچنین برای افزایش سود آوری و استفاده از ظرفیتهای آزاد بازار لازم است که جذب سرمایه داشته باشد. اما اگر شما فکر میکنید که جذب سرمایه به معنی وام گرفتن با سودهای 18 تا 25 درصد است. باید به شما بگوییم که این اشتباهترین شیوه ممکن است. بلکه شما باید یک برنامه ریزی منسجم داشته باشید و کسب و کار خود را برای جذب سرمایه بدون پرداخت سودهای بالا ارتقاء دهید.
در این زمان موضوع کسب سرمایه از سازمان خصوصی مطرح میشود. سازمانهای خصوصی به دنبال کسب سود مقطعی از کسب و کار شما نمیباشند. بلکه به دنبال شراکت در کسب و کار شما میباشند. از طرفی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که شرکتهای خصوصی در کسب و کاری سرمایه گذاری نمیکنند. مگر اینکه سودآوری اقتصادی آن بر اساس بیزینس پلن مشخص تعریف شده باشد. در این صورت کسب و کار شما برای آنها یک فرصت کم ریسک به شمار میآید.
اگر شما یک بیزینس پلن قوی برای کسب و کار خود داشته باشید. از طرفی در کسب و کار خود نیز یک سود آوری اثبات شده و قابل تکرار داشته باشید. شرکتهای سرمایه گذاری با بررسی بیزینس پلن شما به سراغ شما خواهند آمد.
5. استفاده از بیزینس پلن به شما کمک میکند که واقع گرایانه انتخاب کنید
ممکن است که شما پیش خود فکر کنید که راه اندازی کسب و کار بسیار ساده است. شاید فکر کنید، به سادگی میتوان کسب و کار را راه اندازی کرد و از طرفی یک کسب و کار برای سود آوری فقط و فقط نیاز به ایده و افراد پر انرژی دارد. معمولا زمانی که شما به صورت شفاهی برای راه اندازی کسب و کار با کسب صحبت میکنید به شما دلگرمی میدهند و شما را تشویق به این کار میکنند. اما زمانی که شما بر اساس استفاده از بیزینس پلن کسب و کار خود تعریف میکنید. شرایط کاملا متفاوت است.
زمانی که شما قرار است بیزینس پلن خود را طراحی و برنامه ریزی کنید باید به بررسی آمار و ارقام اقتصادی بپردازید. در این صورت شما باید منطقی فکر کنید و هر ایده خود را هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فنی بررسی کنید. در این صورت دست شما برای انجام برخی از کارها محدود خواهد شد. به عنوان مثال شما برای ماه اول تارگت فروش 1000 واحدی قرار نمیدهید. چرا که شما باید در ماه اول به دنبال جذب مشتری و برند سازی باشید. در این تفاوتهای باعث میشود که کسب و کار شما یک ساختار مشخص و منظم داشته باشد.
6. طرح تجاری شما کمک میکند مشتریان خود را بهتر بشناسید
ما در استفاده از بیزینس پل ریزترین جزئیات را پیش بینی میکنیم و برای آن یک برنامه مشخص تعریف میکنیم. شما باید طرح تجاری خود به صورت کامل مشتریان خود را ارزیابی کنید. شما باید ارزیابی کنید که چه درصدی از مشتریان شما محصولات شما استفاده خواهند کرد. چه درصدی از مشتریان شما به رقبای شما وفادار هستند. شما باید پرسونای مشتری خود را به صورت دقیق بررسی کنید. شما باید به صورت دقیق بررسی کنید که چه تعداد از مشتریان شما ممکن است که نیاز به محصولات با کیفیتتر داشته باشند.
زمانی که شما با استفاده از بیزینس پلن خود مشتریان خود را به خوبی شناسایی کردید، این موضوع به این معنی است که شما میتوانید یک کسب و کار عالی پر رونق داشته باشید. شما با استفاده از بیزینس پلن برای درک بهتر مشتریان خود از مجاری درست تبلیغات خود انجام خواهید داد. در این صورت آگاهی از برند شما به صورت موثر انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که سرعت جذب مشتریان به کسب و کار شما بدون بیزینس پلن امری کند و آهسته خواهد بود.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان