چه زمانی باید از Canonical در مقابل 301 Redirect استفاده کنم؟
“چه زمانی باید به جای تغییر مسیر 301 از یک تگ کانونیکال استفاده کنم؟”
این یک سوال عالی است، نه فقط به این دلیل که پاسخ آن «بستگی دارد» است، بلکه به این دلیل که به نظر می رسد بسیاری از متخصصان سئو در مورد آن سردرگم هستند.قبل از شروع، باید تفاوتهای بین تگ 301 و تگ متعارف را درک کنیم.
تغییر مسیر301 | Redirect 301
ریدایرکت 301 راهی برای انتقال دائمی یک URL به آدرس دیگر است.
از دیدگاه کاربر، آنها یک URL را تایپ می کنند و به طور جادویی یک URL متفاوت دریافت می کنند.
هیچ محتوایی در URL اصلی بارگیری نمی شود، فقط به مکان جدید هدایت می شود.
بسیاری از روشهای انجام این کار تاخیر کمی در زمان بارگذاری ایجاد میکنند، اما با CDN و حافظه پنهان و فناوری مدرن، واقعاً چیزی نیست که ما در مورد آن نگران باشیم.
روش های مختلفی برای پیاده سازی تغییر مسیر 301 وجود دارد.
اگر از آپاچی استفاده می کنید، می توانید آنها را در فایل htaccess. خود انجام دهید.
در هاست ویندوز کمی متفاوت است.
شما حتی می توانید از یک زبان برنامه نویسی برای انجام تغییر مسیر در کد استفاده کنید، اگرچه من ترجیح می دهم در صورت امکان این کار را در سطح htaccess انجام دهم.
راه های مختلف برای انجام تغییر مسیر در سایت های وردپرس وجود دارد.به لطف افزونه رنک مث با یواست سئو به راحتی می توانید ریدایرکت 301 بزنید.اگر از رنک مث افزونه سئو سایت شما است دو روش برای ریدایرکت 301 یا همان تغییر مسیر 301 وجود دارد
✓ روش اول: ریدایرکت 301 با افزونه رنک مث سئو
وارد پیشخوان وردپرس شده و صفحه اولی را که می خواهید به صفحه دوم ریدایرکت کنید در تب جدید مرورگر باز کنید.(2 تب باز دارید یکی پیشخوان و یکی صفحه ای که قصد ریدایرکت آن را دارید) به تب صفحه ای که قصد ریدایرکت آن دارید در مرورگر خود کروم یا فایر فاکس باز گردید.بالای صفحه تنطیمات rank math seo را مشاهده می کنید به راحتی با موس روی آن حرکت کرده روی ریدایرکت ها-ریدایرکت این صفحه کلیک کنید در اینجا اتوماتیک شما را به قسمت پیشخوان ریدایرکت صفحه افزونه رنک مث برده خیلی راحت فقط و فقط آدرس صفحه جدید که قصد ریدارکت به آن صفحه را دارید وارد کرد و تایید می کنید.نوع ریدایرکت را (۳۰۱ انتقال دائم) قرار داده که معمولا روی این تب بصورت پیش فرض قرار دارد و دکمه افزودن ریدایرکت را می زنید./تمام
حالا هر کاربری توی مرورگرش روی صفحه اول شما به هر دلیل کلیک کند بدون اینکه متوجه چیزی شود وارد صفحه دوم می شود و تاخیر این تغییر مسیر به چشم نمی آید.
در اینجا بعد از یک مدت صفحه اول ریدایرکت شده از نتایج گوگل حذف می شود.
✓ روش دوم: ریدایرکت 301 با افزونه رنک مث سئو
وارد پیشخوان وردپرس شوید -رنک مث-تغییر مسیرها-افزودن جدید
در اینجا وارد همون صفحه ای ای می شوید که در روش اول توضیح دادیم و مابقی کار یکسان است.
برچسب های متعارف | کنونیکال | canonical
تگ کنونیکال مدت زیادی است که وجود داشته است. کنونیکال در 12 سالگی راه خود است، اما متخصصان سئو همچنان با استفاده از آن مبارزه می کنند و متخصصان غیر سئو همچنان با تلفظ آن مشکل دارند.هدف اصلی پشت تگ متعارف این است که به مدیر وب سایت اجازه دهد URL ترجیحی صفحه ای را که شبیه به صفحه دیگر است مشخص کند.
✔ به “نسخه چاپی” یک صفحه یا یک ویژگی مرتب سازی در یک صفحه فکر کنید.
✔ تگ canonical در این مواقع می تواند بسیار مفید باشد.
✔ تگ متعارف در بخش <head> وب سایت وجود دارد.
✔ برچسبهای متعارف در بدنه یک صفحه وب مورد احترام قرار نمیگیرند (اگر آنها بودند، میتوانستیم کلاه سیاه زیادی داشته باشیم)
شکل تگ متعارف ساده است:
<link href=”https://example.com” rel=”canonical“>
من برخی از وب سایت ها را دیده ام که ویژگی canonical را در متا تگ ها یا برچسب های دیگر قرار داده اند.من مطمئن نیستم که کار می کند یا اینکه چرا می خواهید این کار را انجام دهید، بنابراین فقط آن را مانند بالا انجام دهید.
Canonicals در مقابل Redirect
در حالی که تغییر مسیر (Redirects) یک دستورالعمل است (به معنای واقعی کلمه شما را به صفحه دیگری هدایت می کند)، یک برچسب متعارف کنونیکال (Canonicals) فقط یک اشاره به موتورهای جستجو است.
این یک تفاوت کلیدی است که توضیح می دهد که چه زمانی باید از یکی در مقابل دیگری استفاده کرد.شایان ذکر است که هر زمان که از یک برچسب متعارف استفاده می کنید، یک موتور جستجو ممکن است آن را نادیده بگیرد.
در اینجا یک مثال افراطی است.
سناریویی را تصور کنید که در آن URL widgets.html با یک برچسب متعارف روی آن که به widgets.htm اشاره می کند، دارید.
این URL ها به جز پسوند بسیار شبیه هستند.
اکنون، اگر تمام پیوندهای سایت شما به widgets.html و widgets.html در نقشه سایت شما فهرست شده باشد، موتورهای جستجو ممکن است آن برچسب متعارف را که به widgets.htm اشاره می کند نادیده بگیرند زیرا همه سیگنال های دیگر در وب سایت شما به نسخه html نه نسخه htm.
علیرغم قصد شما از تگ متعارف، گوگل از سیگنالهای قویتر دیگری استفاده میکند.
این مثال عجیب به نظر می رسد، اما من با هزاران لبه بسیار پیچیده روبرو شده ام که اساساً به نسخه ای از این سناریو خلاصه می شود.
زمان استفاده از تغییر مسیر Redirect 301
خیلی ساده، وقتی دو صفحه مساوی (یا بسیار مشابه) دارید و به دلایل تجاری دیگر نیازی به هر دو صفحه ندارید، باید از تغییر مسیر استفاده کنید.
نمونه هایی از زمان استفاده از تغییر مسیر عبارتند از:
☑ محصولاتی که دیگر ندارید
☑صفحات قدیمی که نمی خواهید به روز کنید.
☑صفحات از سایت شما حذف شدند.
☑صفحه ای که به URL دیگری منتقل شده است.
☑قالب های ورد پرس برخی وقت ها با ماژول ها تداخل دارند و 2 صفحه یکسان در آنها دیده می شود
☑هنگامی که یک دامنه منقضی شده خریداری کردید تا اعتبار دامنه آن را به سایت خود منتقل کنید.
نکات مهم Redirect 301
شما نباید از تغییر مسیر 301 برای مقاصد موقت استفاده کنید، زیرا CDN ها (و برخی از مرورگرها) می توانند این را در حافظه پنهان نگه دارند و خنثی سازی سریع آن را مشکل ساز می کند.
استفاده از تغییر مسیر همچنین ممکن است تعداد دفعات خزیدن آن URL قدیمی توسط موتورهای جستجو را کاهش دهد – که اگر قصد دارید آن را به آدرس جدید منتقل کنید مشکلی نیست، اما اگر قصد لغو آن را دارید می تواند مشکل ساز باشد.
زمان استفاده از Canonical
کاربردهای بسیار خوبی برای تگ های متعارف وجود دارد.
اما به طور کلی، من دوست دارم تگهای متعارف را بهعنوان ابزاری برای ساختار URL ضعیف یا غیرقابل اجتناب در نظر بگیرم. آنها آخرین راه حل هستند.اگر نمی توانید از خزیدن یا دیده شدن URL جلوگیری کنید و بسیار شبیه به URL دیگری است، تگ canonical نجات دهنده شماست.
در اینجا چند نمونه آورده شده است:
☑جنبهها و مرتبسازی صفحات (مثلاً نشانی اینترنتی که محصولات مشابه را نشان میدهد اما بر اساس قیمت بالا به پایین مرتب شدهاند).
☑پارامترهای ناخواسته – شاید از یک کمپین جستجوی پولی یا چیز دیگری. استفاده از یک canonical می تواند مانع از نمایش رشته های URL مزاحم بازاریابی در نتایج جستجو شود.
☑محصولاتی که در چندین دسته زندگی می کنند. اگر میتوانید از طریق چندین دسته در سایت به محصولی برسید، ممکن است بخواهید همه آنها را به یک نسخه از صفحه محصول متعارف کنید – به خصوص اگر صفحه محصول برای هر دستهای که در آن نمایش داده میشود یکسان باشد.
☑موقعیت هایی که پارامتری به URL اضافه می شود اما خود محتوا تغییر نمی کند:
☑مواردی که کاربر کاری انجام می دهد که طرح یا ارائه محتوا را تغییر می دهد، اما محتوای واقعی را تغییر نمی دهد.
☑صفحات وبلاگ معمولا دارای صفحه بندی است اگر در صفحه بندی ها کنونیکال به صفحه اصلی وبلاگ کنید کراول ها به جای اینکه در ده ها یا صدها صفحه وبلاگ شما دنبال مقالات و محتوای سایت شما جستجو کنند به راحتی مطالب را در صفحه اصلی وبلاگ پیدا می کنند و سریع تر مقالات شما ایندکس می شود.
اگر محصولاتی با محتوا و توضیحات مشابه داشته باشم چه میشود؟
خب، بستگی دارد.
بسیاری از متخصصان سئو می گویند که از برچسب متعارف برای محصولات مشابه استفاده کنید اما می گویند رنگ های متفاوت.
اما برای برخی از محصولات، رنگ ممکن است به اندازه کافی مهم باشد تا حجم جستجوی قابل توجهی به دست آورد، و ممکن است صفحه متفاوتی برای آن بخواهید.
برخی از نمونهها ممکن است وسایل استیل ضد زنگ یا یک منگنه قرمز رنگ باشند – چیزهایی که مردم به طور خاص بر اساس رنگ جستجو میکنند.
بیشتر استفادههای خلاقانهای که من برای برچسبهای متعارف میبینم، در مواردی است که به معنای واقعی کلمه به عنوان یک نوع چسب زخم استفاده میشوند.
به طور کلی، اگر محتوای صفحه تقریباً مشابه صفحه دیگری است و نمی خواهید هر دو در نتایج جستجو نشان داده شوند، از یک canonical استفاده کنید.
منبع: سئو سایت شهرام طاهری