اگر تاکنون در مورد دیجیتال مارکتینگ یا سئو مطالعه کرده باشید، احتمالا بارها نام لندینگ پیج یا صفحات فرود (Landing Page) را شنیدهاید. به احتمال زیاد هم با کاربردهای آن آشنایی دارید و میخواهید بیشتر در مورد آن اطلاعات کسب کنید. در واقع همه کسب و کارهای اینترنتی برای افزایش تعداد مشتریان، فروش بیشتر، برندسازی و… از اصول مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند که ایجاد صفحات لندینگ یکی از آنها است. در ادامه این نوشته به آموزش جامع و کامل لندینگ پیج و نکاتی که باید رعایت کنید، خواهم پرداخت.
لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟
Landing Page به صفحاتی از سایت گفته میشود که با هدف تبدیل بازدید کنندگان به مشتری ایجاد میشوند. در واقع میتوان گفت، صفحات فرود نقطه ورود کاربران به سایت هستند؛ یعنی اولین صفحهای است که با آن مواجه میشوند. با اینکه لندینگ پیج های مختلفی وجود دارد، ولی هدف همه آنها یکسان و آن هم جذب مشتری است.
اگر تا الان بر روی تبلیغاتی که در اینترنت وجود دارد کلیک کرده باشید، احتمالا به یک صفحه خاص منتقل شدهاید. یا موقعی که از طرف یک سایت ایمیلی به شما ارسال میشود، در آن دکمهای وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن، به صفحهای خاصی از سایت هدایت میشوید. به همه این صفحات، لندینگ پیج گفته میشود.
البته صفحات لندینگ به این موارد ختم نمیشود. به طور مثال برای اینکه یک کلمه کلیدی را در گوگل بالا بیاوریم، یک صفحه جداگانه برای آن ایجاد کرده و محتوای ارزشمند و کاربرپسند در آن قرار میدهیم. سپس هنگامی که کاربران آن کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میکنند، به این صفحه هدایت شده و در نهایت با انجام برخی کارها، او را به مشتری تبدیل میکنیم.
در حالت کلی میتوان گفت، لندینگ پیج به صفحاتی از سایت گفته میشود که با هدف بازاریابی طراحی شدهاند.
در این صفحات فرمهایی را قرار میدهیم تا بازدیدکنندگان اطلاعات خود را در آن وارد کرده و در مقابل یک پیشنهاد جذاب به آنها ارائه میکنیم.
اما چه چیزی باعث میشود تا کاربران اطلاعات شخصی خود مثل شماره تلفن یا ایمیل را در اختیارتان بگذارند؟ چطور میتوان تعداد افراد بیشتری را به مشتری تبدیل کرد؟ در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تکنیکها و اصول طراحی لندینگ پیج آشنا کنیم.
چه نیازی به لندینگ پیج داریم؟
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید یک صفحه جداگانه ایجاد کرده و بازدیدکنندگان را به آنجا هدایت کنیم؟ آیا نمیتوان از صفحه اصلی یا سایر صفحات مثل درباره ما برای اینکار استفاده کرد؟
اگر این آموزش را تا انتها مطالعه کنید، مطمئنا به جواب سوال خود خواهید رسید. اما به طور خلاصه میتوان گفت: از آنجایی که در صفحه فرود، همه عوامل حواس پرتی مثل منوها، لینکها و سایر موارد را حذف میکنیم، محتوای صفحه تمرکز مخاطب را به خود جلب میکند. بنابراین به راحتی میتوانیم مخاطب را به مسیر مورد نظر هدایت کنیم.
همچنین در صفحات معمولی سایت از چندین CTA (دعوت به اقدام) استفاده میکنیم. به طور مثال امکان دارد در صفحه اصلی سایت از کاربران بخواهید فرم تماس را پر کنند، در یک دوره آموزشی شرکت کنند، مقالات جدید را مطالعه کنند و مواردی از این دست. سایر صفحات سایت مثل وبلاگ، فروشگاه، درباره ما و تماس با ما نیز همین وضعیت را دارند.
اما در لندینگ پیج، معمولا یک هدف داریم و هیچ پیشنهاد دیگری به کاربر ارائه نمیکنیم.
در بحث سئو سایت، از این صفحات برای افزایش بازدید، جذب مخاطب و… استفاده میکنند. پس با تمرکز کامل مباحث مطرح شده را مطالعه کرده و آنها را پیاده سازی کنید.
در حالت کلی، اینکه چرا لندینگ پیج گزینه مناسبی برای تبدیل بازدیدکنندگان است، 3 دلیل وجود دارد:
1. بر روی یک اقدام متمرکز شده است.
2. یک گروه خاصی از کاربران را هدف قرار داده است.
3. پیشنهاد خاصی را به مشتریان ارائه میدهد.
آموزش نکات و ترفند های ایجاد صفحات فرود (Landing Page)
حال که دانستید لندینگ پیج چیست و چه فایدهای دارد، وقت آن رسیده تا با اصول و تکنیکهای ایجاد آن آشنا شویم.
1. انتخاب عنوان مناسب
تقریبا از هر 10 نفری که وارد صفحه فرود میشوند، حداقل 7 نفر از آنها بدون اینکه کاری انجام دهند، صفحه را ترک میکنند. برای اینکه تعداد این افراد کاهش دهیم، بازدیدکنندگان باید بدانند ماندن در این صفحه چه فایدهای برای آنها دارد. از آنجایی که عنوان لندینگ پیج اولین چیزی است که کاربران با آن مواجه میشوند، باید به صورت واضح و خلاصه، ارزش و پیشنهادی که برای کاربران در نظر گرفتهاید را نشان دهید.
2. استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع
یکی از اصلیترین عناصر در لندینگ پیج، تصاویر هستند. تصاویری که در این بخش استفاده میکنید، باید حس خوبی را در کاربر ایجاد کرده و با موضوعی که انتخاب کردهاید، متناسب باشد. به طور مثال اگر صفحه فرود را برای فروش کفش ایجاد کردهاید، از تصاویر واقعی و جذاب محصولات خودتان استفاده کنید. (در ادامه این موضوع را به طور کامل توضیح خواهیم داد.)
3. نوشتن متنهای قانع کننده با استفاده از تکنیکهای کپی رایتینگ
استفاده از عنوان و تصاویر جذاب باعث میشود تا کاربران در همان لحظه اول، صفحه را ترک نکنند. اما برای نگه داشتن آنها و رسیدن به هدف خود از ایجاد لندینگ پیج، باید محتوای خوب و حرفهای را در اختیار آنها بگذارید. برای تولید محتواهای هدفمند نیز بهترین راه کمک گرفتن از تکنیکهای کپی رایتینگ است. در واقع، محتوای این صفحه باید واضح و مختصر بوده و کاربران را به کاری که میخواهید انجام دهید، هدایت کند. به طور مثال استفاده از کلمه «شما»، نوشتن دقیق مزایا و معایب، احساس خوبی در مخاطب ایجاد خواهد کرد.
نکته: برای تولید محتوا میتوانید از هوش مصنوعی نیز کمک بگیرید. البته بعد از نوشتن محتوا توسط این ابزارها، باید متن را بازبینی کرده و آن را مطابق با لحن برندتان تغییر دهید. برای آشنایی بیشتر توصیه میکنم مقاله «تولید محتوا با هوش مصنوعی» را در سئوروز مطالعه کنید.
4. فرم لید را در قسمت بالای صفحه (above the fold) قرار دهید!
برای فهم بهتر موضوع، ابتدا باید اصطلاحهای لید، فرم لید و above the fold آشنا شویم.
- لید: افرادی که به وبسایت شما مراجعه میکنند، سه دسته هستند. دسته اول قبلا از شما خرید کردهاند و بار دیگر نیز قصد خرید دارند. دسته دوم افرادی هستند که به برندتان علاقه دارند اما هنوز خریدی انجام ندادهاند. ولی در عوض، ایمیل یا شماره تماس خود را در اختیارتان قرار میدهند. دسته سوم نیز بدون هیچ هدف و قصدی و برای وقت گذرانی به وبسایت شما آمدهاند و بدون هیچ کار خاصی آن را ترک میکنند. به دسته دوم از بازدیدکنندگان سایت، لید میگویند. یعنی افرادی هستند که به کسب و کارتان علاقه دارند و سعی دارند با عضو شدن در شبکههای اجتماعی، پر کردن فرمها، عضویت در سایت و… با شما ارتباط برقرار کنند.
- فرم لید: به فرمهایی که لیدها اطلاعات خود را در آن وارد میکنند، فرم لید میگویند. مثل فرم دریافت ایمیل یا شماره تماس کاربران، ثبت نام، دریافت دوره رایگان و….
- above the fold: به اولین بخشی از سایت که کاربر بدون اسکرول کردن صفحه آن را مشاهده میکند، قسمت بالای صفحه یا above the fold میگویند.
برای اینکه کاربران بعد از وارد شدن به لندینگ پیج، سریعتر فرم لید را پیدا کنند، بهتر است آن را در قسمت بالای صفحه قرار دهید. با اینکار، بازدیدکنندگان مجبور نیستند برای پیدا کردن آن، صفحه را اسکرول کنند. حتی میتوانید فرم را طوری طراحی کنید که با اسکرول صفحه به پایین حرکت کند.
5. از دعوت به اقدام (Call To Action) یا CTA واضح استفاده کنید
مهمترین عنصر یا المان در صفحات فرود، CTA یا همان دعوت به اقدام است. در واقع هدف اصلی ما از طراحی لندینگ پیج، تشویق کاربران به عضو شدن در سایت، دانلود، خرید محصول و… است. این هدف نیز محقق نمیشود مگر با انجام کاری که از کاربر خواستهایم؛ یعنی همان دعوت به اقدام. برای رسیدن به این هدف، CTA باید برجسته و با سایر المانها در تضاد باشد. همچنین به طور واضح به کاربر اعلام کنیم که چه کاری باید انجام میدهد.
6. پیشنهاد خود را به طور واضح بیان کنید
در صفحات فرود با ایجاد ارزش برای مخاطبان و ارائه اطلاعات مفید، اطلاعات شخصی آنها مثل ایمیل یا شماره تماس را دریافت میکنیم. بنابراین محتوایی که در این صفحه میآورید باید به اندازه کافی قانع کننده باشد. به طور مثال فرض کنید یک صفحه فرود برای آموزش فتوشاپ طراحی کردهاید و میخواهید کاربران را به شرکت در دوره آموزشی دعوت کنید. برای اینکار مطالبی که در این صفحه میآورید، باید برای کاربران مفید باشد. از جمله اطلاعات مفید میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- ارائه بخشهایی از دوره به صورت رایگان
- توضیح در مورد نحوه تدریس
- ارائه کامل سرفصلهای آموزشی
- نظرات شرکت کنندگان قبلی
- نمایش نمونه کارها
7. فقط اطلاعات ضروری را از کاربران دریافت کنید
یکی دیگر از مسائل مهم در ایجاد Landing Page دریافت اطلاعات ضروری است. البته اینکه چه اطلاعاتی را از کاربران دریافت کنید، بستگی به هدف لندینگ پیج و بازدیدکنندگان دارد. به طور مثال اگر هدفتان از طراحی صفحه فرود، ارائه مشاوره به کسب و کارها است، مطمئنا باید اطلاعاتی همچون: نام و نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن و آدرس وبسایت را از آنها دریافت کنید. اما اگر هدفتان فروش یک دوره آموزشی است، دریافت نام و شماره تلفن کافی است. بنابراین با قرار دادن فرمهای اضافی، کاربران را اذیت نکنید.
8. همه المانهای صفحه را حذف کنید!
برای اینکه تمرکز کاربران فقط بر روی پیشنهاد باشد، باید همه المانهای صفحه مثل لینکها، سایدبار و هر چیز اضافی را حذف کنید. البته این موضوع نیز بستگی به هدفتان دارد. اما در حالت کلی، هر چیزی که تمرکز کاربران را به هم میریزد، نباید در لندینگ پیج باشد.
9. لندینگ پیج را برای همه دستگاهها بهینه کنید (ریسپانسیو)
مانند همه صفحات سایت، صفحات فرود را نیز باید ریسپانسیو کنید تا در همه نمایشگرها به صورت بهینه نشان داده شود. در صورتی که اصول ریسپانسیو را رعایت نکنید، سایتتان تجربه کاربری ضعیفی خواهد داشت و در نتیجه نمیتوانید بازدیدکنندگان زیادی را تبدیل کنید.
به طور مثال اگر فرم لید در تلفن همراه از دید خارج شود، چطور میخواهید اطلاعات کاربران را دریافت کنید؟ در صورتی که از وردپرس و صفحهسازهایی مثل المنتور برای طراحی لندینگ استفاده میکنید، معمولا به صورت خودکار برای همه دستگاهها بهینه میشود. اما بازهم خودتان میتوانید نحوه نمایش را مدیریت کنید. در سایر سیستمها نیز باید از طراح سایت بخواهید آن را ریسپانسیو کند.
10. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
مطمئنا افراد را از طریق ایمیل، شبکههای اجتماعی و سایر روشها به صفحات لندینگ هدایت خواهید کرد. اما باید صفحات را طوری طراحی کنید که برای موتورهای جستجو نیز بهینه باشند. در صورتی که صفحه فرود را برای کلمه کلیدی مورد نظر سئو کنید، مخاطبان رایگان زیادی را از این طریق به دست خواهید آورد.
11. هدایت کاربران به صفحه تشکر
هنگامی که کاربران فرم لید را پر میکنند، بهتر است آنها را به صفحه تشکر هدایت کنید. در صفحه تشکر میتوانید کارهای زیر را انجام دهید.
- تشکر و قدردانی از کاربران
- ارائه فایلی که قولش را داده بودید (لینک دانلود فایل را قرار دهید)
- ارائه کد تخفیف برای خرید محصولات بعدی
- محتوای جدیدی را به کاربر پیشنهاد دهید.
البته استفاده یا عدم استفاده از این صفحه بستگی به مدل بازاریابی شما دارد.
چطور صفحه فرود را طراحی کنیم؟
در اکثر مواقع منظور از طراحی، استفاده از تصاویر، رنگ و خلاقیت است. اما علاوه بر این موارد باید از ساختار مناسبی نیز در طراحیها استفاده کنید. یعنی بدانید این صفحه را با چه هدفی و برای کدام کاربر طراحی میکنید.
بنابراین برای طراحی اصولی لندینگ پیج، باید هر دو نیم کره مغز را به کار بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا ساختار صفحات فرود را با دقت بیشتری بررسی کنیم.
ساختار و اصول لندینگ پیج
خبر خوب این است که برای ساخت صفحه فرود لازم نیست خلاقیت به خرج دهید. چرا که اکثر این صفحات از یک ساختار ثابت و اثبات شده پیروی میکنند. البته در استفاده از تصاویر، رنگ و سایر موارد میتوانید خلاقیت به خرج داده و صفحهای طراحی کنید که برای کاربران جذاب باشد.
یک صفحه لندینگ خوب دارای پنج بخش اصلی است که عبارتند از:
- عنوانی که توجه کاربران را جلب کند.
- تصویر مرتبط با موضوع صفحه لندینگ
- فرم لید برای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان
- دعوت به اقدام
- توضیحات مناسب در مورد محصول یا خدمت تا بازدیدکنندگان را برای تکمیل فرمها ترغیب کنیم.
البته به غیر موارد بالا، صفحه فرود میتواند عناصر دیگری مثل دکمههای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی، ویدیو، اینفوگرافیک و… داشته باشد. در واقع مواردی که در بالا گفتیم، عناصر اصلی هستند؛ یعنی همه صفحات لندینگ باید آنها را داشته باشند. بنابراین اگر نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر به کاربران دارید، از هر عنصری که خواستید استفاده کنید. فقط باید طوری آنها را در کنار یکدیگر بچینید که مخاطبان را از موضوع اصلی دور نکند.
طرحبندی (Layout) لندینگ پیج
بهتر است بدانید اکثر بازدیدکنندگان، همه محتوای موجود در صفحه فرود را مطالعه نمیکنند. بلکه فقط نکات مهم را از دل متن بیرون میکشند. بنابراین در طراحی لندینگ پیج باید نکات مهم را برجسته کنید تا مخاطبان موارد مهم را از دست ندهند. منظور ما از برجسته کردن اطلاعات این است که:
- اطلاعات مهم و ضروری را در قسمت بالای صفحه (above the fold) قرار دهید.
- برای جلب توجه کاربران و تاثیرگذاری در آنها، فقط 5 ثانیه وقت دارید. در این مدت باید کاری کنید تا اولین برداشت درست را از صفحه لندینگ داشته باشند. بنابراین اطلاعات مهم را کوتاه، واضح و روان بنویسید تا کاربر با یک نگاه آن را دریافت کند.
- در اطراف اطلاعات مهم از فضای سفید استفاده کنید تا بازدیدکننده با تمرکز بیشتری بر روی موضوع مورد نظر توجه کند.
- پاراگرافها را کوتاه نوشته و از بولت پوینتها استفاده کنید.
- کاربران در اینترنت، نوشتهها را به صورت کلمه به کلمه نمیخوانند. بلکه آنها صفحه را مرور یا به قولی اسکن میکنند. مطالعات نشان میدهد که الگوی کاربران در خواندن مطالب از حرف انگلیسی F پیروی میکند. (در مقالات انگلیسی از چپ به راست و در مقالات فارسی از راست به چپ مطالب را میخوانند.) بنابراین باید مطالب مهم را به یک الگوی F تبدیل کنید تا افراد نکات کلیدی را ببینند.
رنگ بندی صفحات فرود (Landing page colors)
رنگ هایی که در لندینگ پیج استفاده میکنید باید از رنگ های سایر بخشهای سایت پیروی کند. چرا که رنگ های استفاده شده در سایت، برند و سبک منحصر به فرد شما را نشان میدهد. بنابراین باید در همه جای سایت از آن استفاده کنید تا کاربران به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
هر چه کاربران بیشتر شما را بشناسند، بیشتر اعتماد میکنند و در نتیجه کاری که از آنها میخواهید را راحت تر انجام میدهند. البته برای برجسته کردن برخی از المانها مثل دکمه CTA میتوانید از سایر رنگها استفاده کنید تا توجه کاربر به آنها جلب شود.
نکته مهم: برای اینکه بدانید هر یک از رنگ ها چه تاثیری در کاربران ایجاد میکنند، باید با روانشناسی رنگ آشنا باشید. چرا که هر کدام از رنگها معنی و مفهوم مخصوص به خود را دارند.
تصاویر صفحه فرود (Landing Page images)
یکی از اولین چیزهایی که کاربر در لندینگ پیج مشاهده میکند، تصاویر هستند. چرا که معمولا افراد تصاویر را زودتر از متن پردازش میکنند. بنابراین لازم است از تصاویری استفاده کنید که بیشترین ارتباط را با متن و هدف شما داشته باشد. برای اینکه بدانید کدام تصویر برای صفحه فرود مناسبت است، سوالات زیر را از خودتان بپرسید.
- مخاطبان هدف من چه کسانی هستند؟ چند سال دارند، به چه چیزی علاقمندند؟
- قصد دارم کاربران کدام بخش از سایت ببینند؟ شاید این سوال کمی عجیب باشد. اما اگر از آن پیروی کنید، نتایج خوبی را به دست خواهید آورد. به طور مثال اگر میخواهید کاربران فرمی را پر کنند، باید تصویری را برای آن بخش در نظر بگیرید که توجه کاربران را در اولین ورود به سایت جلب کند.
- آیا این تصویر میتواند پیام من را برساند؟
دعوت به اقدام در لندینگ پیج
در بالا کمی در مورد دعوت به اقدامها در صفحات فرود توضیح دادیم. اما از آنجایی که بخش بسیار مهی در این صفحات به شمار میرود، قصد داریم توضیحات بیشتری در رابطه با آن ارائه دهیم. دقت داشته باشید که دعوت به اقدام میتواند شامل توضیح کوتاه در مورد کاری که میخواهید انجام دهید و یک دکمه باشد.
- برای CTA از رنگهای متضاد استفاده کنید تا بیشترین توجه را به خود جلب کند.
- متن دعوت به اقدام را قانعکننده نوشته و بر روی منفعت کاربران تمرکز کنید.
- فقط مطالب اصلی را بنویسید. برای تاثیرگذاری بهتر، حداکثر 5 کلمه استفاده کنید.
- به طور واضح به بازدیدکنندگان بگویید که در این دعوت به اقدام چه چیزی به دست میآورند. (دانلود رایگان کتاب، دریافت نمونه فایل تقویم محتوا، مشاوره رایگان و…)
- دکمه CTA را به اندازهای بزرگ کنید که در صفحه برجسته باشد.
- اطراف دکمه دعوت به اقدام به اندازه کافی فضای خالی در نظر بگیرید.
- دکمه CTA را در جایی قرار دهید که چشم خوانندگان به آنجا منتقل میشود. به طور مثال پایین یا سمت راست متن دعوت به اقدام محل مناسبی است.
- دکمه دعوت به اقدام را چند بار و در دستگاههای مختلف بررسی کنید تا مشکلی نداشت باشد.
صفحه فرود را برای دستگاههای تلفن همراه بهینه کنید
اگر ترافیک ورودی لندینگ پیج را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان از موبایل استفاده کردهاند. بنابراین صفحه فرود باید در موبایل نیز به خوبی نمایش داده شود.
بررسی چند نمونه از صفحات لندینگ
برای اینکه به صورت عملی با ویژگیهای لندینگ پیج آشنا شوید، در ادامه چند نمونه از بهترین صفحات فرود را بررسی خواهیم کرد.
1. صفحه لندینگ سایت Mailchimp
- استفاده از رنگ جذاب در پس زمینه بخش بالای صفحه
- قرار دادن بخش دعوت به اقدام در بخش بالای صفحه و برجسته کردن موارد مهم
- استفاده از رنگ متضاد برای دکمه CTA
- استفاده از متنهای خلاصه و کوتاه
- وجود تصاویر مختلف برای توضیح کامل
2. صفحه لندینگ سایت Airbnb
در این صفحه، سایت Airbnb به بازدیدکنندگان نشان میدهد که اگر خانه خود را در این سایت ثبت کرده و اجاره دهید، در ماه چقدر درآمد خواهید داشت. برای نشان دادن دقیق موضوع، از یک نقشه و انتخابگر استفاده کرده تا کاربران بدانند مثلا اگر 6 شب خانه خود را اجاره دهند، چقدر پول به دست میآورند. حتی در نقشه، قیمت اجارههای هر منطقه را نیز به صورت جداگانه آورده است.
3. صفحه لندینگ سایت Codeacademy
این سایت نیز به طور واضح و بدون استفاده از توضیحات اضافی، از کاربران خواسته به جمع میلیونی کاربران پیوسته و به صورت رایگان برنامه نویسی را یاد بگیرند. در ادامه نیز به طور خلاصه، درسهای پرطرفدار، نحوه یادگیری، داستان کاربران و سایر اطلاعات ضروری را قرار داده است.
نمونههای زیادی از این سایتها وجود دارد که با بررسی آنها میتوانید ایدههای خوبی را به دست آورید.
تکنیک های نوشتن متن جذاب برای لندینگ پیج
بعد از اینکه با برخی از تکنیک های طراحی صفحه فرود آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا نحوه نوشتن متنهای جذاب را نیز یاد بگیرید. متنهایی که برای Landing Page مینویسید، باید قانع کننده، آموزنده، جذاب، مختصر، مفید و قابل اعتماد باشد. البته گاهی مواقع با توجه به موضوع صفحه، امکان دارد توضیحات کامل و جامعی را ارائه دهید. به طور مثال اگر برای آموزش سئو، صفحه لندینگ درست کنید، مطمئنا متنی که برای آن مینویسید، خیلی زیاد خواهد بود. اما بازهم میتوانید با کوتاه کردن پاراگرافها و استفاده از سایر المانها، مطالعه آن را برای کاربران راحت کنید.
در ادامه بیشتر با تکنیکهای کپی رایتینگ برای نوشتن متن لندینگ پیج آشنا خواهیم شد.
1. نکات اصلی و مهم را بنویسید
در میان مطالبی که قصد دارید در صفحه لندینگ قرار دهید، برخی از آنها اهمیت زیادی دارند. بنابراین هر طور که شده باید آنها را بنویسید. برخی از موارد مهم عبارتند از:
- نقاط درد بازدید کنندگان: پیدا کردن نقاط درد بازدید کنندگان و ارائه راه حل به آنها، نشان میدهد که به کاربران و مشتریان ارزش قائلید. این مساله را در تبلیغات بارها و بارها مشاهده کردهاید. «آیا از خرد کردن سبزی با دست خسته شدهاید»، «آیا در پیدا کردن هتل به مشکل برخوردید»، «دنبال کفش مناسب برای پیاده روی میگردید» و مثالهایی از این دست.
- راه حل پیشنهادی: برای نقاط درد مشتری چه راهکاری را در نظر دارید؟ در لندینگ پیج باید راه حل خود را ساده و مختصر بیان کنید.
- ویژگیها و مزایای راه حل پیشنهادی: ویژگیها و مزایایی که راه حل پیشنهادی شما دارد را به طور کامل بنویسید. اینکه راه حل شما چطور کار میکند، چه انتظاری از آن دارید و….
- نظرات کاربران: نمایش نظرات مشتریان قبلی باعث جلب اعتماد کاربران میشود. اگر از ویدیو استفاده کنید، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
به طور مثال در صفحه «خدمات نظامت منزل» باید بنویسید که چرا تصمیم گرفتید این خدمت را ارائه دهید، چطور به افراد کمک میکنید، خدمات شما چه ویژگیها و مزیتهایی دارد، مشتریان قبلی شما چه نظری ثبت کردهاند و کاربران چطور از خدمات شما استفاده کنند.
اینها مواردی هستند که حتما باید در صفحه لندینگ آورده شود. البته با توجه به نوع کسب و کارتان، این موارد میتواند کم یا زیاد شود.
2. به سوالات و مشکلات احتمالی کاربران پاسخ دهید
یکی از کارهای مهم در نوشتن متنهای قانعکننده، پاسخ دادن به سوالات احتمالی کاربران یا از بین بردن مخالفتهای احتمالی آنان است. فرض کنید در متن نوشتهاید که ما سابقه همکاری با فلان شرکت را داشتهایم. برای اینکه جلوی اعتراض برخی از افراد را بگیرید، کافی است نظر این شرکت را در بخش نظرات کاربران بیاورید. یا به طور مثال امکان دارد کاربران با این سوال مواجه شوند که این محصول یا خدمت برای چه کسانی مناسب و برای چه کسانی نامناسب است.
برای دستیابی به این سوالات باید کمی تحقیق کرده و به طور دقیق و کامل به آنها پاسخ دهید. با بررسی نظرات کاربران نیز میتوانید با بسیاری از دغدغههای آنان آشنا شوید.
- آیا امکان خرید قسطی وجود دارد؟
- آیا میتوانیم به صورت حضوری خرید کنیم؟
- اگر از محصول خوشم نیامد چهکار کنم؟
- آیا امکان مرجوع کالا یا تعویض آن وجود دارد؟
- محصولات یا خدمات چه مدت گارانتی دارند؟
- آیا به تنهایی میتوانم اینکار را انجام دهم یا به کمک فرد دیگری نیاز دارم؟
- دوره به صورت حضوری برگزار میشود یا آنلاین؟
3. اعتماد کاربران را به دست آورید
برای به دست آوردن اعتماد کاربران، علاوه بر قرار دادن نظرات مشتریان قبلی، راههای دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
- در نوشتن صادق و شفاف باشید.
- راههای ارتباطی را در سایت ذکر کنید تا کاربران بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
- اگر امکان دارد، چهره خود را به کاربران نشان دهید.
- برای کالا و خدمات ضمانت ارائه کنید.
- مزایا و معایب کالا و خدمات را صادقانه بیان کنید.
- داستان کسب و کار خود را بنویسید.
4. از محرکها استفاده کنید
برای از بین بردن شک و تردید بازدیدکنندگان، بهترین راه استفاده از محرکها است. در صورتی که در کنار متن متقاعد کننده از این محرکها استفاده کنید، احتمال تبدیل شدن بازدیدکنندگان به طور قابل ملاحظهای بیشتر خواهد شد. برخی از این محرکها عبارتند از:
- گارانتی بازگشت وجه
- امکان غیرفعال کردن اشتراک با یک کلیک (فرض کنید از کاربران خواستهاید تا در خبرنامه ایمیلی عضو شوند. هنگامی که به آنها میگویید امکان لغو اشتراک وجود دارد، به راحتی در خبرنامه عضو میشوند.)
- ارائه تخفیف و کاهش قیمت محصول یا خدمت
به احتمال زیاد در برخی از سایتها دیدهاید که صاحب کسب و کار با قلم خود متنی را نوشته و به کاربران تعهد میدهد. «من فلانی تعهد میدهم که اگر از کیفیت محصول راضی نبودید، پولی که بابت خرید آن پرداختهاید را به طور کامل برگردانم». این نوشته تیر آخر را زده و احتمال جذب را بیشتر میکند.
انجام تست A/B برای تست و بررسی اثربخشی Landing Page
مواردی که تا الان بحث کردیم، از نظر تئوری عالی هستند. اما دغدغه بسیاری از افراد این است که آیا انجام اینکارها، مشتریان کسب و کار ما را بیشتر میکند؟ بهتر است بدانید مشتریان هر کسب و کاری کاملا منحصر به فرد هستند و نمیتوان یک نسخه برای همه آنها تجویز کرد. به همین دلیل همه کسب و کارها باید با بررسی و انجام تستهای مختلف، روش مخصوص به خود را کشف کنند. یکی از بهترین راهها، استفاده از تست A/B است. با انجام این تست، میفهمید:
- کدام CTA عملکرد بهتری داشت.
- چه رنگهایی تاثیرگذاری بیشتری داشتند.
- کدام تصویر مناسب بود.
- چه نوع لحنی توانست مشتری بیشتری جذب کند.
- و…
استفاده از این تست در دیجیتال مارکتینگ بسیار رایج است. در این روش، شما دو نوع لندینگ متفاوت ایجاد کرده و یکی از متغیرها را تغییر میدهید. به طور مثال برای هر کدام از لندینگها، CTA متفاوتی را در نظر میگیرید و بقیه موارد کاملا مشابه با یکدیگر هستند. سپس این دو لندینگ را در یک جامعه آماری تست و بررسی میکنید. در نهایت، هر کدام که نتیجه بهتری داشت، آن را به عنوان لندینگ پیج اصلی در نظر میگیرید.
به این ترتیب میتوانید متغیرهای مختلفی مثل تصاویر، عنوان، رنگ، لحن نوشته و…. را در لندینگها را تغییر داده و نتیجه را بررسی کنید. دقت داشته باشید که هر بار فقط مجاز به تغییر یک متغیر هستید. هرگز نباید دو متغیر مثل عنوان و عکس را به طور همزمان تغییر دهید. چرا که متوجه نخواهید شد، تغییر در تبدیل به خاطر عنوان بود یا تصویر. همچنین تست را از یک تغییر کوچک مثل عوض کردن عنوان شروع کرده و در ادامه تغییرات بزرگی را انجام دهید.
در تست A/B صفحه فرود، باید ترافیک ورودی را به دو قسمت تقسیم کنید. همچنین میتوانید در یک زمان، لندینگ A و در زمان دیگر لندینگ B را بررسی نمایید. هیچ محدودیتی هم در تعداد تستها وجود ندارد. تا زمانی اینکار را انجام دهید که به یک جمعبندی کلی برسید. یعنی متوجه شوید که چه ساختاری بیشترین تبدیل را به دنبال دارد.
در بررسی عملکرد لندینگ پیج، چه فاکتورهایی را بررسی کنیم؟
برای اینکه بدانید صفحه فرود ساخته شده تا چه اندازه مفید بوده است، باید یک سری معیارها و فاکتورها را بررسی کنید. زیرا تا زمانی که با اعداد و ارقام نتیجه را بررسی نکنیم، متوجه نخواهیم شد که صفحه ساخته شده تا چه اندازه اثربخش بوده است. همچنین برای اینکه تعداد تبدیلها را بیشتر کنید، باید آمار دقیقی را به دست آورید. این فاکتورها عبارتند از:
1. بازدید صفحه
هر چه بازدید لندینگ پیج بیشتر باشد، احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نیز افزایش پیدا میکند. برای افزایش تعداد بازدید، علاوه بر روشهای پولی باید صفحه را برای موتورهای جستجو نیز بهینه کنید. همچنین میتوانید با ارسال ایمیل یا پیامک، از مخاطبان خود بخواهید صفحه را بازدید کنند.
2. منبع ترافیک
فاکتور دوم در بررسی عملکرد لندینگ پیج، منبع ترافیک است. وقتی بدانید بیشترین ورودی سایت از چه منبعی است، خواهید فهمید که تمرکز اصلی خود را باید بر روی کدام منبع بگذارید. به طور مثال اگر بیشترین ورودی صفحه فرود از گوگل است، باید تمرکز اصلی خود را بر روی آن بگذارید.
3. تعداد افرادی که فرم لید را پر کردهاند
وقتی بدانید چند نفر فرم لید را پر کردهاند، میتوانید با انجام برخی ترفندها و تست A/B، کاری کنید تا افراد بیشتری فرم را پر کنند.
4. تعداد مخاطبان (لید) جدید
امکان دارد برخی از افراد، فرم لید را چند بار پر کرده باشند. در معیار قبلی، تعداد افرادی که فرم را پر کرده بودند بدون لحاظ تکراری بودن، بررسی میکردیم. اما در این معیار، افراد تکراری را به حساب نمیآوریم.
5. استفاده از ابزار Heat Map
رفتار کاربران در سایت و اینکه به کدام بخشها علاقه دارند، بسیار مهم است. برای تحلیل رفتار کاربران در سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها Heat Map یا نقشه حرارتی است. این ابزار، رفتار کاربران را به صورت گرافیکی و با استفاده از رنگها نشان میدهد تا درک و فهم آن راحت باشد. در نقشه حرارتی، رنگهای گرم مثل قرمز یا نارنجی، بخشهای محبوب صفحه و رنگهای سرد مثل آبی و بنفش، بخشهای کم بازدید را نشان میدهند.
هیت مپها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها میتوان به هیت مپ بررسی کلیک، هیت مپ بررسی اسکرول کردن و هیت مپ بررسی دستگاههای موبایل اشاره کرد.
اگر لندینگ پیج را با Heat Map بررسی کنید، متوجه خواهید شد که کدام بخشها بازدید کمی دارند. بنابراین با بهبود این بخشها، به احتمال زیاد تعداد تبدیلها نیز بیشتر میشود.
6. نرخ پرش (Bounce Rate)
اگر بازدیدکنندگان بعد از باز کردن لندینگ پیج، بلافاصله آن را ترک میکنند، باید بررسی کرده و ببینید کدام بخش از صفحه ایراد دارد. آیا محتوایی که در صفحه قرار دادهاید با پیشنهادتان مطابقت دارد؟ آیا محتوا کیفیت مناسب را دارد؟ آیا توانستهاید هدف خود را به کاربران منتقل کنید؟
در صورتی که نرخ پرش صفحه فرود بیشتر باشد، باید همه بخشها را بررسی کرده و ایراد را پیدا کنید. انجام تست A/B نیز موثر خواهد بود.
7. تعداد افرادی که فرم را به طور کامل پر نکردهاید!
برخی از افراد، شروع به پر کردن فرمها میکنند اما آن را ارسال نمیکنند. اگر تعداد این افراد زیاد است، باید از محرکهایی مثل گارانتی بازگشت وجه، کد تخفیف و… استفاده کنید. همچنین باید محتوای صفحه را بررسی کرده و منظور خود را واضحتر به کاربر منتقل کنید.
نکته مهم: برای اینکه بدانید لندینگ پیج چقدر بازدید داشته، از کدام منابع وارد سایت شدهاند، نرخ پرش چقدر بوده و… ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از بهتری آنها، گوگل آنالیتیکس است.
چطور صفحات فرود تاثیرگذار طراحی کنیم؟
ترفندهای مختلفی وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید بازدهی لندینگ پیج را چندین برابر کنید. در ادامه قصد داریم برخی از این ترفندها را با شما در میان بگذاریم. البته خودتان نیز با گذشت زمان و انجام تستهای مختلف، تکنیکهای خاصی را کشف خواهید کرد.
1. صفحه فرود را همواره بهینه کنید
المانها و محتواهای مختلفی را در صفحات لندینگ به کار میبریم تا به نتیجه دلخواه برسیم. برای اینکه حداکثر استفاده را از این صفحات داشته باشید، باید تصاویر، متنها، کلمات کلیدی، تجربه کاربری و سایر موارد را همواره بررسی کرده و آنها را بهتر کنید.
2. از پیشنهادات جذاب استفاده کنید
پیشنهادی که به بازدیدکنندگان ارائه میکنید، نه تنها باید رایگان باشد، بلکه باید به اندازه کافی نیز خوب باشد تا افراد غریبه را وارد به وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل کند. برخی از افراد بر این باورند چون پیشنهاد را به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهند، لازم نیست خیلی روی آن تمرکز کنند. اما در واقع، هر چقدر ارزش بیشتری برای کاربران قائل باشید، آنها نیز برای شما ارزش قائل میشوند. همواره به این فکر کنید که آیا پیشنهاد من برای کاربران مفید است یا خیر؟ کدام مشکل کاربران را حل میکند؟ آیا پیشنهادی که ارائه کردهام، امکان رقابت را دارد؟
3. زمان بارگذاری صفحه را به حداقل برسانید
تحقیقات نشان میدهد، تاخیر 1 ثانیهای در لود صفحه میتواند از 7 الی 11 درصد میزان تبدیل را کم کند. برای افزایش سرعت سایت توصیه میکنیم آموزش GTmetrix را در سایت سئوروز مطالعه کنید.
4. پیشنهاد را به طور واضح بیان کنید
هنگامی که بازدیدکنندگان از منابع مختلف وارد صفحه لندینگ میشوند، نباید صفحهای متفاوت از آنچه تبلیغ کردهاید را ببینید. همچنین پیشنهادی که به کاربران قول دادهاید را باید به طور کامل عملی کنید. فرض کنید در یک تبلیغ نوشته، آموزش رایگان سئو. اما وقتی صفحه لندینگ آن میشوید، هیچ اثری از آموزش رایگان وجود ندارد. در این شرایط چه حالی پیدا میکنید؟ به احتمال زیاد یکبار برای همیشه آن سایت را ترک کرده و دوباره برنمیگردید. بنابراین با نیرنگ و به هر قیمتی، تعداد بازدید صفحه را افزایش ندهید.
5. کاربر را به مسیر درست هدایت کنید
هنگامی که یک کاربر وارد لندینگ پیج میشود، باید او را راهنمایی کنید. به طور مثال اگر میخواهید کاربر فرمی را پر کند، باید فرم را در جلوی دید کاربر قرار داده و توضیح دهید چه کاری باید انجام دهد. برخی از روشهایی که میتوانید بازدیدکنندگان را به سمت تبدیل شدن هدایت کنید، عبارتند از:
- از تصویر شخصی استفاده کنید که با انگشت به سمت فرم اشاره کرده است.
- برای دکمه دعوت به اقدام از رنگهای متضاد با پس زمینه استفاده کنید.
- فلشهایی را در صفحه قرار دهید که به فرم لید اشاره کنند.
- فرم لید را طوری طراحی کنید که توجه کاربر را به سمت خود جلب کند.
6. مدت زمان یا تعداد استفاده از پیشنهاد را محدود کنید
هنگامی که پیشنهاد را محدود به یک زمان یا تعداد خاصی میکنید، بازدیدکنندگان برای اینکه آن را از دست ندهند، خیلی سریع فرم لید را پر میکنند. در واقع به این روش بازاریابی احساسی میگویند که با نام FOMO نیز شناخته میشود. برای نشان دادن محدودیت، میتوانید از شمارشگر یا تایمر استفاده کنید. همچنین استفاده از کلماتی مثل آخرین فرصت یا به زودی به پایان میرسد نیز موثر است. «دانلود رایگان وبینار… به طور رایگان فقط برای 200 نفر اول»، «کد تخفیف 200 هزار تومانی فقط تا پایان امروز».
7. استفاده از ویدیو
این روزها افراد علاقه زیادی به تماشای ویدیو دارند و آن را به سایر روشها ترجیح میدهند. بنابراین یکی از بهترین راهها برای تبدیل کاربران در لندینگ پیج، استفاده از ویدیو است. اما چرا ویدیو تاثیر زیادی دارد؟
- مغز ویدیو را خیلی سریعتر از متن پردازش میکند. بنابراین مخاطبان محتوای موجود در ویدیو را راحتتر درک میکنند.
- تماشای ویدیو نسبت به خواندن متن از جذابیت بیشتری برخوردار است.
- محتوای تصویری به خصوص ویدیو، بیشتر در ذهن مخاطب باقی میماند.
- ویدیو بهتر از متن، توجه کاربران را به سمت خود جلب میکند.
اگر بتوانید ویدیوهای جذاب و متناسب با نیاز کاربران درست کنید، مطمئنا نرخ تبدیل مشتری به طور قابل ملاحظهای بیشتر خواهد شد. همچنین به برندسازی و افزایش اعتماد کاربران نیز کمک میکند.
بعد از اینکه بازدیدکنندگان فرم لید را پر کردند، چه کاری باید انجام دهیم؟
تا اینجا متوجه شدیم چه نیازی به لندینگ پیج داریم، چطور آن را بسازیم، چه قوانینی را در آن رعایت کنیم و چطور صفحه فرود جذابی را طراحی کنیم. اما در ادامه قصد داریم به این مساله بپردازیم که بعد از اینکه کاربران فرم لید را پر کردند، چه کاری باید انجام شود؟ آیا مرحله تبدیل بازدیدکننده به مشتری به اتمام رسیده؟
در واقع میتوان گفت، کار اصلی از این لحظه به بعد شروع میشود. یعنی باید با انجام برخی کارها، مشتریان بالقوه یا همان لید را به مشتری تبدیل کنیم. هدف اصلی ما نیز از همان اول، افزایش تعداد لیدها و تبدیل آنها به مشتری بود. در ادامه با برخی از روشهای انجام اینکار آشنا خواهیم شد.
1. بهینه سازی صفحه تشکر
اگر بعد از اینکه کاربران فرم لید را پر کردند آنها را به صفحه جدیدی هدایت میکنید، بهتر است صفحه جدید را نیز بهینه کنید. چرا که این صفحه اولین چیزی است که کاربر بعد از تبدیل آن را میبیند و یک فرصت عالی برای قدردانی از آنان و ارائه پیشنهادهای جذاب است. برخی از مواردی که در این صفحه میتوانید قرار دهید، عبارتند از:
- قرار دادن محتواهای مرتبط
- پیشنهاد دنبال کردن شبکههای اجتماعی
- ارائه کد تخفیف و پیشنهاد خرید محصولات
2. مخاطبان را راهنمایی کنید
مخاطبان سایت چه با شما و چه بدون شما، تصمیم نهایی برای خرید یا عدم خرید را خواهند گرفت. اما بهتر است شما نیز به آنها کمک کنید تا تصمیم بهتری بگیرند. برای اینکار باید اطلاعات جامعی از مخاطبان به دست آورده و با تولید محتوا آنها را راهنمایی کنید. به طور مثال میتوانید در صفحه تشکر به سوالات متداول کاربران پاسخ داده و راهنماییهای لازم در مورد خرید را در اختیارش قرار دهید. «چطور محصولات را سفارش دهیم»، «چه خدماتی برای من مناسب است»، «کدام پلن را انتخاب کنم»، «بهترین محصول متناسب با بودجه من کدام است» و مواردی از این دست.
آشنایی با استراتژیهای پیشرفته برای تبدیل بهتر بازدیدکنندگان
با استفاده از مطالبی که در بالا گفتیم، احتمالا صفحه فرودی که طراحی کردید تبدیل خوبی دارد. اما بازهم میتوانید با کمک استراتژیهای پیشرفته، بهتر از گذشته باشید.
1. از همه صفحات سایت برای تبدیل کاربران استفاده کنید
دقت داشته باشید برای تبدیل کاربران به مشتری، تنها نباید به ایجاد لندینگ پیج اکتفا کنید. بلکه هر صفحهای که در سایت دارید، امکان تبدیل شدن به یک صفحه فرود را دارد. برای اینکار، صفحات پربازدید سایت را شناسایی کرده و با قرار دادن فرمهای لید و رعایت نکاتی که در بالا گفتیم، اطلاعات تماس کاربران را دریافت کنید. صفحه درباره ما، تماس با ما، صفحه اصلی و صفحه دستهبندی محصولات یا مقالات از جمله صفحات پربازدید به شمار میروند.
2. صفحه فرود را متناسب با مخاطبان طراحی کنید
بسیاری از افراد بازدیدکنندگان همه منابع (گوگل، شبکههای اجتماعی، تبلیغات و…) را به یک صفحه هدایت میکنند. در حالت عادی این مساله هیچ مشکلی ندارد و میتوانید مشتریان زیادی را به دست آورید. اما برای اینکه اثرگذاری صفحات لندینگ بیشتر شود، در صورت امکان آنها را به صفحات متفاوتی هدایت کنید. به طور مثال فرض کنید قصد ایجاد صفحه آموزش سئو را دارید. در حالت عادی، هم صاحبان کسب و کارها و هم کسانی که به یادگیری سئو علاقه دارند را به یک صفحه هدایت خواهید کرد.
اما برای اثربخشی بیشتر، میتوانید دو صفحه لندینگ جداگانه برای هر کدام از این افراد تهیه کرده و پیشنهادات متفاوتی را به آنها ارائه دهید. برای نمونه، در صفحه مخصوص کسب و کارها میتوانید به آنها پیشنهاد مشاوره رایگان و در صفحه مخصوص علاقمندان، پیشنهاد شرکت در دوره رایگان را ارائه دهید.
جمع بندی
ایجاد لندینگ پیج برای افزایش فروش، جذب بازدید کنندگان بیشتر، افزایش اعتماد و برند سازی اهمیت زیادی دارد. در این نوشته سعی کردم همه نکات لازم و ضروری برای ایجاد صفحات فرود را با شما به اشتراک بگذارم. توصیه میکنم این موارد را در سایت پیاده سازی کرده و هیچکدام از آنها را دست کم نگیرید. گاهی مواقع یک تغییر کوچک میتواند نتایج بزرگی را در پی داشته باشد.
برای اینکه ایده های بهتری برای طراحی لندینگ پیدا کنید، سایتهای حوزه کاری خود را شناسایی کرده و آنها را به دقت بررسی نمایید؛ هم سایتهای ایرانی و هم خارجی. البته کپی برداری ممنوع است.
چنانچه پیشنهاد بهتری برای طراحی لندینگ پیج و افزایش کارایی آن در نظر داشتید، خوشحال میشویم آن را با ما مطرح کنید.