شما با مطالعه این مقاله میتوانید توسعه سایت خود را بر اساس اصول سئو انجام دهید.
این کار منجر به بهبود جایگاه شما و از طرفی منجر به افزایش سود آوری شما در کوتاه مدت و بلند مدت میشود.
سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 🖐🏻😎 ما اومدیم با یک مقاله بسیار کاربردی و ویژه در حوزه سئو. همانطور که میدونید، رسالت برترآموز بررسی و آموزش سئو به صورت تخصصی میباشد. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم که به شما نکاتی را آموزش دهیم که میتواند شما در سئو شما تاثیر مستقیم داشته باشد. از طرفی اگر سئو کار سایت شما از نکات قدیمی سئو استفاده میکند، آن را تغییر دهید و بتوانید یک بازدهی مناسب از این موضوع داشته باشید. موضوع بحث امروز ما توسعه سایت بر اساس اصول سئو میباشد.
به این نکته توجه داشته باشید که سئو یک علم به شدت پویا میباشد. اگر شما بخواهید که سئو سایت خود را بر اساس پارامترهای قدیمی انجام دهید، این موضوع به این معنی است که بخش قابل توجهی از هزینه شما برای امور بی معنی انجام خواهد شد. برای اموری که شاید چند سال پیش ارزش خاصی داشته باشند، اما امروز هیچ ارزشی ندارد. به عنوان مثال در گذشته سئو کار خفن کسی بود که از برچسب زیاد به صورت افراطی استفاده میکرد. اما امروزه این موضوع کاملا متفاوت است. استفاده از برچسب در سئو کاملا منسوخ است.
ممکن است که استراتژی یک سئو کار این باشد که در تعداد محدود برای موارد خاص از برچسب استفاده کند. اما اصول و نحوه استفاده آن بسیار متفاوت خواهد بود. حال فرض کنید که سایت شما بر اساس همین اصول رشد کرده باشد. زمانی که الگوریتم گوگل و همچنین درک گوگل از نوع محتوای شما تغییر کند، ممکن است که زیان قابل توجهی را تجربه کنید.
مزایای بهینه سازی سایت بر اساس اصول سئو چیست؟
ممکن است که این سوال برای شما مطرح شود که چرا باید بهینه سازی سایت خود را بر اساس اصول سئو انجام دهیم. به عنوان مثال چرا نباید بهینه سازی سایت خود را با توجه به نیاز کسب و کار خود و همچنین صرفه جویی در منابع انجام دهیم. باید به شما بگوییم که هدف اول شما از طراحی سایت افزایش فروش و برندینگ خواهد بود. برای دستیابی به این هدف شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا جایگاه اول گوگل را به دست آورید.
در صورتی که سایت شما سابقه طولانی ندارد، حداقل کار این است که در صفحه اول ظاهر شوید. و اما اگر توسعه بر اساس اصول سئو انجام شود، شما به مزایای زیر دست پیدا خواهید کرد.
- افزایش ترافیک سایت شما
- افزایش درآمد اصلی شما
- به دست آوردن درآمد جانبی از سایت
- بهبود رتبه بندی و نتایج سایت شما
- کاهش هزینه تبلیغات شما
- برند سازی سریعتر شما
- به دست آوردن اعتبار برای انجام برخی مشاورههای تبلیغاتی
- کاهش هزینه توسعه و نگهداری سایت در بلند مدت
- و…
البته این موارد تنها بخشی از مزایای استفاده از توسعه سایت بر اساس اصول سئو میباشد. دلیل آن هم این است که سئو مهارتی است که تلاش میکند هم گوگل و هم مخاطب را به صورت همزمان راضی نگه دارد. در نتیجه بهترین راه برای به دست آوردن اعتبار و همچنین رشد فقط و فقط گوگل میباشد. تیم آموزشی برتر آموز در بخش وبلاگ به صورت رایگان مهمترین نکات را به شما آموزش خواهد داد. سادهترین کار این است که در بازههای زمانی کوتاه مدت از بخش وبلاگ برترآموز دیدن کنید، تا سئو سایت و فروش سایت شما بهبود پیدا کند.
رابط کاربری سایت خود را بررسی کنید
به این نکته توجه داشته باشید که سئو سایت فقط و فقط سئو داخلی و رپورتاژ نویسی نیست. بلکه سئو توجه داشتن به Ui و UX سایت نیز میباشد. هر چه رابط کاربری سایت شما بهتر باشد، کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهد کرد. این موضوع به این معنی است که افزایش ترافیک سایت شما به صورت منطقی صورت خواهد گرفت. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که نرخ پرش سایت شما نیز با رابط کاربری سایت شما و همچنین طراحی سایت شما ارتباط مستقیم دارد.
زمانی که ما به آنالیز هیت مپ سایت میپردازیم، مشاهده میکنیم که گاها مخاطب در سایت سرگردان است. شما برای توسعه سایت بر اساس اصول سئو باید سعی کنید که خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید. زمانی که شما این کار را انجام میدهید درک درستی از نیاز مخاطب خواهید داشت. زمانی که مشاورین سئو سایت برترآموز به بررسی برخی از سایتها به جهت مشاوره میپردازند. معمولا یکی از نکاتی که تاکید ویژه روی آن دارند، موضوع رابط کاربری سایت است. در بسیار از سایتهای شما برای جابهجایی بین بخشهای مختلف چالش خواهید داشت.
البته توجه داشته باشید که رابط کاربردی سایت و دسترسیهای مختلف مخاطب ربطی به نقشه سایت ندارد. شما برای توسعه سایت بر اساس اصول سئو، نباید این موارد را با هم ترکیب کنید. سعی کنید از مفاهیم روانشناسی در این مسیر کمک بگیرید. سعی کنید که مخاطب را به نحوی برنامه ریزی کنید که بیشترین مدت زمان را در سایت شما سپری کند. این موضوع با توجه و تمرکز روی UI و UX امکان پذیر خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است که شما به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نکنید.
محتوای ایندکس شده داشته باشید
هر چه که زمان بیشتری میگذرد الگوریتمهای گوگل و هوش مصنوعی گوگل از محتوای بصری استقبال بیشتری میکنند. اما در حال حاضر و در سال 2023 اولویت اصلی محتوای متنی میباشد. همانطور که آخرین الگوریتم گوگل نیز به این موضوع به صورت مستقیم اشاره کرده است. شما به عنوان یک سئو کار باید تمرکز خود را روی فرمت متنی دیتای خود بگذارید. ممکن است که به دلیل برخی از نقصهای هوش مصنوعی و ابزار گوگل هنوز استفاده از عکس و برخی اینفوگرافیها برای شما نتایج مطلوب نداشته باشد.
از طرفی به این نکته نیز دقت داشته باشید که خزندگان موتورهای جستجو هنوز اولویت خود را روی متن قرار دادهاند. هنوز محتوای متنی سایت شما است که بالاترین بازخورد را دارد. شما باید بررسی کنید که این محتوای ایندکس شده تا چه اندازه با شاخصهای گوگل همخوانی دارد. به عنوان مثال زمانی که شما تصاویر در سایت خود استفاده میکنید، آیا Alt مناسب برای آن قرار دادهاید و یا خیر. در اکثر مواقع افراد به این موضوع توجه کافی ندارند. اما این موضوع کیفیت متن شما را کاهش میدهد.
یکی دیگر از نکاتی که شما باید به آن توجه داشته باشید، موضوع خوانایی محتوا است. البته خوانایی محتوا دو بخش دارد، یکی از نظر گوگل و دیگری از نظر مخاطب. این دو تفاوت ویژهای با یک دیگر دارند و شما باید درک مناسبی از آن داشته باشید. یکی از نکاتی که به درک شما از سئو بسیار کمک میکند، این است که سعی کنید خود شما یکبار متن خود را بخوانید. اگر شما یک متن 1000 کلمهای تنها با دو هدینگ نوشته باشید، این موضوع به این معنی است که درک درستی از رفتار مخاطب ندارید و متن شما برای مخاطب کسل کننده خواهد بود.
تا چه اندازه کلمات کلیدی خود را بررسی میکنید
اگر شما اندکی با اساس کار موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید، میدانید که کلمات کلیدی مبنای کار و فعالیت آنها میباشد. با این حال برخی از سئو کاران به این موضوع توجه کافی ندارند. سایت خود را پر میکنند از محتوایی که به رشته آنها ارتباطی ندارد. به عنوان مثال فرض کنید که در یک سایت بدنسازی ما در مورد مزایای سوسیس و کالباس صحبت کنیم. خب این موضوع به نوعی میتوان گفت که احمقانه است. حال اگر شما به دنبال توسعه سایت بر اساس اصول سئو میباشید، بهترین کار این است که محتوای سایت خود را بررسی کنید.
این محتوا تا چه میزان با اصول سئو و همچنین تا چه میزان با نیاز مخاطب شما هماهنگی دارد. آیا از کلمات کلیدی مناسبی در این محتوا استفاده شده است. بررسی کنید که تراکم کلمات کلیدی به چه صورت است. توسعه سایت فقط این نیست که جای دکمه خرید و فروش را جا به جا کنید و یا از قالب ورد پرس به یک قالب برنامه نویسی شده منتقل شوید. بلکه توسعه سایت بر اساس اصول سئو این است که سایت خود را اول برای موتورهای جستجو بهینه کنید و سپس برای مخاطب خود آن را شخصی سازی و یا سفارشی کنید. در این صورت شما بازده مناسب دریافت خواهید کرد.
اگر استفاده از برخی کلمات کلیدی در کسب و کار شما معنای خاصی ندارد. بهترین کار این است که با کال تو اکشن مناسب و یا بهتر است که بگوییم با فراخوان عمل حرفهای آن را به روشی که مد نظر شما است تغییر دهید. دقت کنید که یک سایت زمانی برای شما بهترین بازدهی را در پی دارد که شما برای بخش به بخش آن یک هدف مشخص داشته باشید. به عنوان مثال یک متن برای شما تراکم کلمات کلیدی مناسبی را فراهم نکرده است. بهترین کار این است که با آپدیت متن و یا حتی تغییر ساختار آن از صفر محتوای خود را کامل کنید.
سرعت سایت شما تا چه اندازه مناسب است؟
یکی از موضوعاتی که در توسعه سایت بر اساس اصول سئو باید به آن توجه شود، موضوع سرعت سایت میباشد. برخی از این پارامترهای به عهده شما است که بهبود پیدا کند و برخی دیگر از این موضوع به عهده برنامه نویس سایت شما میباشد. ما در ایران اینترنت به شدت ضعیفی داریم. و این موضوع بیش از آنکه به محدودیتهای ما ارتباط داشته باشد، به زیر ساختهای ما ارتباط دارد. سوال ما این است که چگونه میتوانید بدون توجه به این پارامتر بسیار مهم در سئو سایت موفق شوید.
برخی از کارفرمایان دوست دارند که از بنر و عکسهایی با کیفیت فوق العاده بالا استفاده کنید. از طرفی در سایت نیز از انواع بنر متحرک و همچنین تریکهای تبلیغاتی استفاده میشود. از طرفی قالب سایت نیز یک قالب ضعیف است و کدهای پشت سایت نیز کیفیت و شرایط مناسبی ندارند. با توجه به تمامی این موارد سرعت سایت به شدت کاهش پیدا میکند. و کاهش سرعت سایت نیز به معنی افزایش نرخ پرش سایت شما میباشد.
برای درک بهتر این موضوع به شما پیشنهاد میکنیم که از آموزش سئو و همچنین آموزش وردپرس به صورت مکمل استفاده کنید. در این صورت درک درستی از پارامترهای تاثیر گذار روی سرعت سایت خواهید داشت. دقت کنید که سئو تکنیکال و سئو داخلی مفاهیم بسیار نزدیکی با یک دیگر دارند. این موضوع به این معنی است که شما باید برنامه ریزی درستی برای افزایش سرعت سایت داشته باشید، در عین حال نیز باید تلاش کنید کیفیت و زیبایی سایت شما زیر سوال نرود. در غیر این صورت این افزایش سرعت برای شما مزیت محسوب نخواهد شد.
بروز رسانی محتوای شما به چه صورت است
زمانی که شما صحبت از توسعه سایت بر اساس اصول سئو میکنید، سوال ما از شما این است که تا چه اندازه روی بروز رسانی محتوای سایت خود تلاش میکنید. این برنامه ریزی باید به نحوی باشد که نه از بارگذاری محتوای جدید در سایت غافل شوید. و نه باید به نحوی باشد که بروز رسانی محتوای شما تاخیر زیاد داشته باشد. البته توجه داشته باشید که استراتژی درست این است که برای انتشار محتوای خود برنامه ریزی درستی داشته باشید. فرض کنید که قرار است که شما یک محتوا بسیار با کیفیت در سایت خود منتشر کنید.
این محتوا در حدود 2500 کلمه است و به صورت تخصصی تمام پارامترها را توضیح داده است. شما به عنوان سئو کار باید تلاش کنید که آن را به دو و یا سه بخش تقسیم کنید. البته به شرطی که ساختار متن شما حفظ شود و از طرفی جای خالی موضوعی در آن احساس نشود. شما در طی 3 الی 4 ماه محتوای خود را بار گذاری کنید و بعد از 6 ماه نیز به فکر بررسی ساختار آن باشید و همچنین اصول محتوایی آن را نیز به درستی اصلاح کنید. منظور ما این است که محتوای شما حالت پویا داشته باشید.
در غیر این صورت ممکن است که شما بازدهی مناسب را نداشته باشید. اگر در مورد وبمستران به اندازه کافی تحقیق کرده باشید. میدانید که اولین قانون این است که Content Is King « محتوا پادشاه است » اگر شما به اندازه کافی روی این موضوع تمرکز نداشته باشید، به هر اندازه هم که روی ظاهر سایت و همچنین موضوعات فنی سایت تمرکز کنید، بازدهی مناسبی نخواهید داشت. چرا که محتوای مناسبی برای جلب توجه مخاطب به سایت خود ندارید. بر اساس اصول سئو 1 محتوای با کیفیت بهتر از 5 محتوا معمولی است.
تبلیغات سایت شما به چه صورت است؟
زمانی که توسعه سایت بر اساس اصول سئو اولویت اول شما باشد. در این صورت تبلیغات سایت شما نیز به صورت برنامه ریزی شده و همچنین به بر اساس اصول سئو میباشد. به عنوان مثال اولین موضوعی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قرار است رپورتاژ آگهی منتشر کنید، تگ تبلیغاتی نداشته باشد. شما مشاهده میکنید که حتی سایتهای بزرگ برای انتشار رپورتاژ خود از تگ تبلیغاتی میکنند. خب بر اساس آخرین آپدیت گوگل کلیه این بک لینکها بدون تاثیر خواهد بود.
اگر سئو کار قبلی شما به این موضوع توجه نداشته باشد. از طرفی سئو کار جدید شما نیز به اندازه کافی دانش و تخصص نداشته باشد، کل سرمایه گذاری شما روی این موضوع از بین خواهد رفت. به همین دلیل است که شما قبل از هر گونه تبلیغاتی باید اصول سئو و همچنین قوانین وبمستران را بررسی کنید. پیشنهاد ما به شما برای این بخش استفاده از « آموزش رپورتاژ آگهی » ویژه برترآموز میباشد. این آموزش میتواند در کوتاه مدت و بلند مدت برای شما تاثیرات فوق العاده داشته باشد.
از طرفی اگر قرار است که شما روی تبلیغات سایت خود سرمایه گذاری کنید، بهترین کار این است که روی سوشیال سیگنال نیز برنامه ریزی داشته باشید. چرا که بر اساس آخرین قوانین گوگل و همچنین بر اساس آخرین دادهها در بخش وبمستران، گوگل و موتورهای جستجو برای این بازدیدهای ارگانیکی که از طریق شبکههای اجتماعی ایجاد میشود، اهمیت ویژهای قائل میباشد.
لینکها و بک لینکهای سایت شما تا چه میزان اعتبار دارند؟
زمانی که قرار است توسعه سایت بر اساس اصول سئو انجام شود. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که لینکهای داخلی سایت شما و همچنین بک لینکهای سایت شما آیا اعتبار کافی و یا ساختار درستی دارند و یا خیر. به عنوان مثال در برخی از سایتهای لینکهای به صفحات فروش داده میشود. بعدها به دلیل نبود کالا و یا هر مسئله دیگری این صفحه را پاک میکنند و یا آن را غیر فعال میکنند. در این صورت تکلیف این لینکها و انکر تکستها چه میشود؟
شما به عنوان یک سئو کار باید توجه ویژه به این موضوعات داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است که هزینه گزافی برای آن پرداخت کنید. شما تمام تمرکز خود را روی اصول فرعی قرار میدهید. حتی سئو داخلی بسیار مناسبی نیز دارید، اما مشاهده میکنید که گوگل به این تغییرات بی تفاوت است. دلیل آن این است که موتورهای جستجو در سایت شما گیج میشوند و بازخورد مناسبی را برای سایت شما چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ غیر فنی ثبت نمیکنند. هزینه آن میشود کاهش رتبه سایت و از طرفی کاهش ورودی سایت به صورت قابل توجه.
به این نکته توجه داشته باشید که سئو سایت در صورتی برای شما نتیجه بخش است که به تمامی پارامترهای آن توجه کافی شود. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که بک لینکها برای گوگل بسیار مهم است. هر آپدیتی که گوگل ارائه میکند، معمولا دقت و حساسیت خود را روی این موضوع بیشتر میکند. در نتیجه شما باید روی بک لینکهای سایت خود توجه ویژه داشته باشید. در غیر این صورت نتایج مناسبی دریافت نخواهید کرد. برای بررسی این موضوع نیز ابزار بسیار متفاوتی وجود دارد که از آن میتوانید بهره ببرید.
به توضیحات متا توجه ویژه داشته باشید
یکی از موضوعاتی که متاسفانه توسط سئو کاران حرفهای نیز مورد بررسی قرار نمیگیرد، توضیحات متا و حتی خود کلمه متا و یا عنوانک میباشد. توجه داشته باشید که موتورهای جستجو معمولا اولین بخشی که در مورد محتوای شما بررسی میکنند، متا و توضیحات متا میباشد. توجه داشته باشید که این بخش مورد توجه مخاطبان شما نیز میباشد. چرا که اولین چیزی که مخاطبان شما در جستجوی خود مشاهده میکنند، همین توضیحات متا میباشد.
اگر شما یک سئو کار حرفهای میباشید، بهتر است که این 160 کاراکتر را به بهترین نحو برای سایت خود تکمیل کنید. توجه داشته باشید که بهترین استراتژی این است که برای مخاطب خود سوال ایجاد کنید و او را به سمت محتوای خود سوق دهید. زمانی که هدف شما توسعه سایت بر اساس اصول سئو میباشد. بهترین کار این است که توضیحات متا در بخشهای مختلف را بررسی کنید. در این صورت میتوانید یک بازدهی مناسب از این موضوع دریافت کنید.
حتی اگر شما تسلط کافی روی این موضوع ندارید، میتوانید از یک محتوا نویس حرفهای استفاده کنید و تمامی توضیحات متای خود را سازماندهی کنید. سعی کنید حتما در توضیحات متای خود از کلمات کلیدی اصلی و همچنین کلمات کلیدی مکمل به درستی استفاده کنید. در این صورت ارزش این توضیحات برای موتورهای جستجو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که اگر ساختار آن به درستی حفظ نشود به مخاطب توضیحات متا به درستی نمایش داده نخواهد شد.
سخن پایانی
ما در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد توسعه سایت بر اساس اصول سئو با شما صحبت کردیم. به این نکته توجه داشته باشید که سئو یک علم پویا و به روز میباشد. ممکن است که مباحثی که امروز برای شما بیان کردیم، در سال دیگر اندکی تغییرات داشته باشد. بنابراین سعی کنید که هر چند وقت یکبار برخی از مقالات مهم سایت برترآموز را مرور کنید. چرا که در صورت تغییرات قوانین گوگل و همچنین الگوریتمهای آن ما نیز محتوا خود را آپدیت میکنیم. در این صورت شما هیچ گاه با مشکل مواجه نخواهید شد. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، میتوانید در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید. همکاران ما نیز در سریعترین زمان ممکن پاسخ آن را به شما خواهند داد.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان