بازار خودرو سال ۱۴۰۱ را با رکود سنگینی شروع کرد؛ رکودی که تا همین امروز همراه با تب تورم ادامه دارد. بلاتکلیفی در واردات خودرو، برجامِ نافرجام، اهمال خودروسازان در عرضه و نوسان قیمت دلار، از جمله دلایلی بودند که به رکودِ تورمی بازار خودرو دامن زدند.
در سوی دیگر، با اعمال تحریمهای جدید و افزایش ناامیدیها نسبت به احیای برجام، نرخ دلار بار دیگر وارد فاز صعودی شد و همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو هم بالا رفت.
البته این تنها سیگنال افزایش قیمت خودرو نیست، بلکه فشار در بخش عرضه و عدم تحقق وعدهها در تولید خودرو نیز در این موضوع بیاثر نبود.
برخی کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند در حال حاضر سرمایههای سرگردان مردم به دنبال بازاری برای سرمایهگذاری ایمن میگردند. به همین علت پیشبینی میشود روند افزایشی قیمت خودرو در کشور به صورت هفتگی ادامه یابد.
در این میان، مقایسه تغییرات قیمتها از ابتدای پاییز تاکنون حاکی از آن است که قیمت خودروهای داخلی از ۴ تا ۷۰ میلیون تومان گران شده است. بنا به این گزارش، قیمت پراید ۱۱۱ با رشد ۴ میلیون تومانی، پراید ۱۳۱ در حدود ۸ میلیون تومانی و پراید ۱۵۱ حدود ۴ میلیون تومانی روبهرو شده است. این در شرایطی است که قیمت پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۶ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۱۵ میلیون تومان و پژو۲۰۷ دندهای ۵۱ میلیون تومان گران شده است.
در این میان، بررسی قیمتها نشان میدهد که قیمت تارا اتوماتیک ۴۰ میلیون تومان، تارا دندهای ۵۲ میلیون تومان، تیبا هاچبک ۱۲ میلیون تومان و دناپلاس اتوماتیک توربو ۷۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
چرا خودرو گران شد؟
در همین خصوص فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرگزاری میگوید: روند تصحیح تورمی که روزهای اخیر مجددا شروع شده، تاثیر سیاستهای غلط پولی و بیانضباطی مالی دولت است.
وی میافزاید: به نظر میرسد این روند تصحیح که قبلا در بازههای طولانیتر اتفاق میافتاد و اخیرا تواتر زمانی کوتاهتری پیدا کرده، در نیمه دوم سال که کسری بودجه فزایندهتر میشود، ادامه پیدا کند.
این کارشناس صنعت خودرو در عین حال تصریح میکند: عدم حل و فصل پرونده هستهای و بلاتکلیفی برجام هم نور امید افزایش حقیقی درآمدهای ارزی را از بین برده است.